torsdag den 1. marts 2018

Første forårsdag og dagliljer fra arkivet

første forårsdag ja den ligger vist noget ude i fremtiden, det bliver koldere og koldere for hver dag, der går. Kulden går igennem marv og ben, og jeg bliver helst indendøre.


I dag har vi ikke set så meget til solen, til gengæld var den her det meste af dagen i går. Ikke at det blev varmere af det, men det ser da lidt mere opmuntrende ud, sne har vi ikke fået, så planterne fryser, i stedet for snefygning, har vi sandfygning.
 De fleste billeder blev taget ud af døren
 Det er for koldt at gå ud med kameraet, billederne er fra i går

 fuglene har travlt med at spise
  det forstår man godt

Der ligger/lå et æble i kurven, vi er desværre løbet tør for æbler.
I går måtte vi flytte R February Dawn ind i Bents værksted, selv i pavillionen er det for koldt nu. Jeg håber, at den vil blomstre, den var ved at fryse lidt i blomsterne.
Her er i det mindste frostfrit, men den er nemmere at tage billeder af i pavillionen
Der er ikke flere aktuelle billeder nu, så jeg må i arkivet
Hemerocallis/dagliljer
Jeg har en hel del, men efterhånden kniber det med navnene
 Luxury Lace



  Green Flutter
 denne er med duft, jeg kender ikke navnet

 Hot Chocolate
 Green Flutter


 Lacy Doily

 Little Grapette

 Outrageous
Summerwine
God aften derude med eller uden sne

22 kommentarer:

  1. Godt man ikke er fugl! Uh, det må være svært i disse dage!
    Ak-ja, dagliljer ... det er helt svært at forestille sig at de skal blomstre igen. Her har vi en kæmpe snedyne. Jeg gav gerne jer noget af den, men det er jo ikke så ligetil :-)
    God aften til jer!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det er hverken sjovt at være fugl eller hjemløs for tiden.
      Man kan slet ikke forstå, at alting bliver smukt grønt og blomstrende igen som det ser ud nu.
      Ja vi tog gerne imod, men nej det er ikke så ligetil :)
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Ja uf hvor er det da koldt. Oven i købet er vores varmvandsledning frosset til is, så for at tage brusebad skal vi tværs over gårdspladsen og over i stalden. Det er overhovedet ikke fedt😖

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja den kulde bliver man træt af. Nej det lyder da ikke fedt, og hvor længe varer det, inden den tør op, det er ikke til at tænke på. Jeg har oplevet at mangle vand, fordi vandledningen ind til huset var frosset, det er godt nok træls, for at sige det på godt jyske :(

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Morsomt billede af solsorten!
    Flot samling af dagliljer du har fået! Imponerende farver på mange - Outrageous må da blive bemærket!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja kurven står lige uden for terrassedøren, så det var nemt, fuglene er så sultne nu, at de snart ikke flytter sig for os.
      Ja jeg har mange flotte farver på dagliljerne. Outrageous har en rigtig flot farve.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Jamen selvfølgelig har fru Høneballe da en ordentlig samling dagliljer... Hvad har hun ikke? Det skulle da lige være en varm dyne af sne. Jeg synes, denne barfrost er forfærdelig, og jeg kan næsten ikke magte at forestille mig, hvordan forår er. Jeg synes, det er sejt lige nu. Men jeg ved jo med hjernen, at det kommer.
    Ikke osse?
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja da selvfølgelig har hun det :) hun har jo pladsen, men nej sneen vil ikke indfinde sig, hvor meget vi end ønsker os det. Barfrost er forfærdeligt og meget deprimerende, det er svært at holde optimismen oppe, selvom vi godt ved, at selvfølgelig kommer foråret MEGET SNART :) Jeg tror, vi alle er lidt deprimeret over kulden og den golde jord. Derfor viser jeg jo også sommerbilleder, det kan forhåbentlig opmuntre lidt.
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Så smuttede der en kommentar igen, heldigvis kom den ind på mailen:
    Det er dejlige billeder af alt det man kan glæde sig til nu, og dagliljer er vel noget af det mest taknemmelige at dyrke, men ikke mindre dejlige af den grund.
    Bliv du bare inde i varmen, hvor du jo kan tage fine billeder af fuglelivet.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja vi er nødt til at se lidt billeder af det, vi kan glæde os til for at holde humøret oppe. Dagliljer er rigtig taknemmelige, de bliver til flere og flere, de er bare svære at dele, men skønne er de.
      Jeg bliver inde i varmen og tager fuglebilleder, så vidt muligt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Dina soliga bilder ser ut som riktiga vårbilder i brist på snö. Men de berättar inte om det blåser hos er också. Hoppas ni har det så skönt som det ser ut :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det gør de, det er fordi vi ingen sne har, men jeg lover dig, det er så koldt og blæser også meget her, desværre :)
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Flotte fuglebilder! Ja, de kjemper for å få i seg mat, og de må også få i seg mye for å overleve.
    Nydelige dagliljer du har,og de er jo også så fine på sensommeren.
    Jeg håper at du har det godt og varmt innendørs!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja fuglene kæmper hårdt de små stakler.
      Ja det er dejligt med dagliljer, de er nemme.
      Jeg har det fint indendøre med brændeovnen i ryggen.
      Klem

      Slet
  8. Ja, det er en isnende kulde der kommer ovre fra Putin. Jeg kan godt forstå, at solsorten søger ned i kurven. Men jeg bliver helt varm, når jeg ser dine dagliljer i alle de dejlige farver.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja en isnende kulde må man sige. Solsorten har ikke fået spist det sidste æble i kurven, bare den ikke er død af sult.
      Dagliljernes farver varmer dejligt midt i den kolde tid.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. God morgen Lisbeth
    Her kæmper vi lidt med det trådløse internet så derfor er jeg her først nu :-( har ige måtte koble ipaden fra så jeg kan bruge af den smule data jeg har på simkortet for der skal da lige lægges en kommentar :-)
    Solen gik fint op her igår og så var den der lidt on and of i løbet af dagen. Stadig piv koldt så at dine billeder for tiden tages ud gennem døren et forståelse, for bare at gå ud til postkasse uden handsker ja så er hænderne jo nærmest ved at fryse af.
    Godt at I har mulighed for at flytte February Dawn ind i værkstedet for en tid og så stopper kulden forhåbentlig inden længe så den kan komme tilbage i pavilionnen.
    Dejlige billeder af fuglene. Solsorten i kurven er bare så fint.
    Åhh ja dagliljer at varme sig på. Håber at alle blomstrer her i år. Af dem jeg har fået af dig er der kun en der har blomstret. Det er jo altid spændende at se de nye i blomst.
    Ha en rigtig god dag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Anne
      Jeg savnede da også din kommentar, denne gang var det så internettet og ikke sofaen, der tiltrak. Det er noget skidt at undvære internettet, i denne tid har vi næsten mere brug for det, for ud kommer vi ikke gerne, og vi skal i hvert fald huske handskerne.
      Ja det er heldigt, at rhodoen og andet lidt sartere kan være i værkstedet, der er ellers godt fyldt op i øjeblikket af ting og sager fra gæsteværelset.
      Ja det var et fint billede Bent fik taget af solsorten.
      Ja dagliljerne er fine, jeg håber, de vil blomstre i år dem, du har fået her.
      Tak i lige måde - forhåbentlig snart med ordentlig internet igen.
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. God morgon Lisbeth!

    Den sibiriska kylan har tydligen pressat sig långt söderut, bra att du har någonstans att skydda dina blommande Rhododendron. Utan snö som skydd blir det kallt för många växter.

    En snygg samling Hemerocallis, men du har ju det mesta har jag förstått.
    Vilken bild av koltrasten, en riktig fullträff!

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja den kulde må de godt få tilbage igen, barfrost er hårdt ved det hele. Vi er heldig, at vi har frostfrit værksted, hvor vi kan sætte dem.
      Ja jeg har meget - også hemerocallis.
      Billedet af koltrasten er ret godt.
      Kram

      Slet
  11. Hej Lisbeth.
    Ja, det er da helt vildt, så koldt det pludselig er blevet igen. Jeg kan godt forstå du opgav, at tage nye billeder!
    Men dejlige aktuelle billeder du viser fra din skønne vinterhave. Der er jo masser at se på, trods årstiden.
    Smukke, søde fugle og en sjov solsort, der lige kigger op af den tomme æblekurv. Du må på æblerov i Brugsen så.
    Det er da helt vildt, så ufatteligt mange forskellige Dagliljer du har. Jeg tænkte den ene godt kunne minde om Lacy Daicy, men jeg har ikke tjekket efter.
    Rigtig god weekend.
    Knus
    Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene
      Ja det er vilde kuldegrader, vi har her i Norden nu, det er vi ikke vant til.
      Tak for det, ja måske kan jeg få nogle dårlige æbler i brugsen som alligevel skal smides ud, ellers er de lidt dyre at købe til fuglene.
      Ja jeg har mange dagliljer. Jeg har aldrig hørt om Lacy Daicy, så den har jeg ikke, men jeg har Lacy Doily.
      Tak i lige måde
      Knus
      Lisbeth

      Slet