tirsdag den 13. marts 2018

Nyt tema i hvidt

Rigtigt forår må vi kigge længe efter, derfor endevender jeg arkivbillederne både forfra og bagfra, heldigvis er der stadig noget, jeg ikke har vist. Så hold ud - her kommer først lidt fra i dag:
 Påskeklokken H. abschasicus klarer sig fint og de andre helleborus kæmper stadig for at blomstre, måske ødelægger frosten det endnu en gang.
 R. calophytum bliver forhåbentlig ikke ødelagt, når den blomstrer inden længe, dag for dag kan jeg se at knoppen udvikler sig, inden længe viser den farve.
heldigvis blomstrer R. February Dawn, jeg håber ikke, den skal ind i værkstedet igen.
Temaet i dag er hvide planter:
 Derfor er det oplagt med Dorothealiljer
 og vintergækker, enkelte (jeg plukkede en buket ind her i eftermiddag, de lukkede sig hurtigt op og spreder nu en skøn duft)
og dobbelte, billederne er selvfølgelig fra i dag.
Nu kommer vi til arkivbillederne:
 Allium
 snart er der anemoner, men jeg tyvstarter lidt
 sommeranemone / anemone sylvestris
 Blodurt/Sanguinaria Canadensis må også snart dukke op igen
 Pigæble/Datura
 Camelia
 Campanula
 i flere udforminger
 Clematis alpina Plena
 Clematis Arctic Queen
 Clematis Madame le Coultre
 Duftende Aftenstjerne
 Phlox
Gasplante/Dictamnus albus
 Geranium
 Philadelphus Belle Etoile
 Hydrangea Anabelle
 Hydrangea Limelight
 Hydrangea Magical Fire
 Hydrangea Vanilla Fraise
 klatrehortensia
og til slut crocus, som forhåbentlig snart vil blomstre igen.
Mon ikke foråret kommer, inden jeg er færdig med de forskellige farvetemaer, det håber jeg.
Der er stadig mange hvide og dermed lang vej endnu.
Fortsat god aften

PS Rosenfeen Linda og Annette mindede lige om, at det var tid til at gøde,  det gjorde jeg i formiddags. Jeg brugte en spand naturgødning, der lå godt nok vand mellem flere af roserne, men jeg håber, det går alligevel. Jeg venter med NPK til omkring 1.4., det er vist tidligt nok i år.

26 kommentarer:

  1. Sikke mange skønne hvidblomstrende vækster du har.Dejligt med et stort arkiv af billeder.Vi venter længselfuldt efter forår,men må glædes over at det som altid,kommer før eller siden!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise
      Ja det er rigtig godt med arkivet i denne tid, hvor det længe ventede forår udebliver, men selvfølgelig kommer det før eller siden.

      Slet
  2. Hvide blomster kan vi vist sllesammen lide, men de små hvide vinterløg har nu en ekstra høj stjerne hos mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja mon ikke de fleste kan lide hvide blomster, vinterløgene er ekstra velkomne, når vi som nu trænger til noget forår.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Vakre påskeklokker! Jeg er egentlig veldig glad i hvite blomster og hvitt generelt, men akkurat nå er jeg allergisk mot hvitt ;)
    Fin camellia også.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja lige nu er det måske ikke hvidt, jeg skal vise :)
      Klem

      Slet
  4. Kære Lisbeth
    Skønne, skønne påskeklokker - mine har ikke åbnet sig endnu, så de må gerne vente lidt endnu med den vejrudsigt. Det var da et dejligt tema med farven hvid - nu hvor sneen endelig er væk 😊 Her blomstrer vintergækker og Dorothealiljer også - de sidste fra dig 😊 Jeg håber virkelig, at foråret snart kommer - det er næsten ikke til at holde til at skulle vente mere! Under alle omstændigheder går vi en skøn tid i møde, så vi må bare holde ud. February Dawn er da helt overdådig.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja der er heldigvis ikke så mange påskeklokker, der er sprunget ud endnu, det er godt, når det skal blive frost igen. Ja hvid er et godt tema, godt at høre at Dorothealiljerne blomstrer nu. Vi må desværre have tålmodighed lidt endnu. Det går nok pludselig er det her foråret, vi glæder os.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Hvide blomster er flotte! Lækker Campanula - den første ser elegant ud!

    Ja, jeg tror også du kan tage det roligt med at gøde nu, eksperterne på at gøde: De danske bønder - de er altid ærgerlige over hvis de fyldte lagre tvinger dem til at køre gylle ud til frostvejr - ud til i bedste fald ingenting;)

    Det er altså imponerende at se disse store rhodo knopper - jeg er bare så imponeret over at de klarer vores omskiftelige vejr og sikkert også nu frosten - vi ser frem til blomstringen!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er de, jeg tror endda at den første campanula selvsår sig, så vidt jeg husker.
      Det er vist fint at gøde med naturgødning, det skal alligevel have noget tid til at komme ned i jorden, men kunstgødning venter jeg med til det bliver mere forår.
      Den knop er jeg også vild med, det varer ikke længe nu, men de må gerne vente til efter frosten, ellers bliver de ødelagt.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Vitt är en fantastisk färg fast det inte är en färg. Funderade på att ta ut en hink och gödsla häromdagen men eftersom tjälen ligger rätt djup så väntar jag. Den bör gå ur så inte näringen rinner iväg med ytvatten har jag förstått. Annars hade det varit skönt att bli klar med något i varje fall.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja hvidt er flot, selvom det ikke er en farve. Ja det er rart at få noget gjort, for pludselig skal det hele gøres på samme tid, det kan vi jo ikke.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. De er smukke de små hvide vinterblomstrende løgplanter. Min favorit er de enkelte vintergækker. Jeg synes, de er allerkønnest, når de har vokset på samme plads i nogle år og breder sig i grupper ind under store træer.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det er de, og de enkelte er så fine, når de springer ud herinde i varmen. Det er godt, når de vil brede sig, mine er også ved at være grupper flere steder i skoven.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Ja nu vender den sibiriske kulde tilbage,så det er med at nyde de udsprungne påskeklokker inden de lægger sig hen af jorden igen. Gækker og Dorothealiljer klarer sig nok.
    Ja men så må jeg da vidst se om jeg kan få fat i noget gødning til roserne, havde egentlig slet ikke tænkt tanken at det er ved at være tid.
    Dejligt med et farvetema og hvidt er jo altid godt og en farve det passer ind alle steder. De hvide hortensia er bare skønne og de hvide krokus ja dem ser vi da frem til gensynet med.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er trist, vi skal have kulden igen, for påskeklokkerne kan ikke blive ved at holde til det, godt der er en del som endnu ikke er nået så langt. Da det var koldest lå gækkerne også ned, dog ikke så meget som påskeklokkerne.
      Du skal kun gøde med naturgødning nu, det er for tidligt med kunstgødning. Jeg plejer at gøde med naturgødning en uge før, men det har jo slet ikke været til det.
      Ja hvidt kan alle vist lide, de hvide krokus er så smukke, de må snart komme.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth,
    Flotte hvide blomster. jeg er så glad for dem da de giver en dejlig lysende fornemmelse i min farverige have. Blodurt er en af dem jeg vil se efter - den er ret fin. Vi må ses med det vejr. Jeg har stadig gran over de sarte planter. God uge til dig og Bent

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne
      ja de hvide blomster kan vi ikke undvære, især om aftenen lyser de op. Mon ikke du kan finde blodurt til et plantemarked. Jeg har også stadig gran over nogle af mine.
      Tak i lige måde

      Slet
  10. Hvide blomster kan altså noget særligt.
    Blodurten er så smuk. Den visner hurtigt væk igen, ikke? Hvad har du, der kan dække den bare jord resten af året? Stauder?? Eller kan man have den under buske?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det kan de, om aftenen er de særligt smukke, altså på en sommeraften :) Blodurten har flot løv og fine blomster, men den ses ikke så længe, jeg har den under nogle rhododendron, det går fint med det. Jeg er spændt på, om den kommer frem i år.
      Jeg kigger ind på dit link senere, det er godt at have noget at se på, når nu Putin sender kulde efter os igen. I dag er det havetid her hos mig, der er nok at se til.

      Slet
  11. Hej Lisbeth!
    Härliga vita växter. Crocus och snödroppar, hoppas jag få se snart i trädgården. Nu är det annat vitt, i form av snö.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marika
      Ja mon ikke snart vi får hvide crocus at se og helst også meget andet, sneen gider vi ikke se på mere.
      Tak i lige måde

      Slet
  12. Jeg dåner og jeg længes Lisbeth.
    Det er jo nærmest et indlæg til ære for mig.
    Alt er smukt som i alt. Jeg elsker det og ønsker mig dem alle sammen :)))

    Dejlig aften
    Knus

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Dejligt at du er glad for dem alle, der kommer flere hvide i morgen, så er indlægget for dig :)
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  13. Ih.. dine Dorothea liljer er også langt længere end mine - som kun har stukket det øverste over jorden. Men skønne er de.
    Hvidt tema er skønt, jeg har nydt billederne af campanula og hortensia og alt det andet - jeg tog temaet bagfra - men det var fint alligevel.
    God weekend.
    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja mine dorothealiljer er helt oppe i kulden nu, men det lader ikke til at genere dem.
      Dejligt du kommenterer, så jeg kan se, du har nydt billederne.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet