tirsdag den 12. december 2017

Papegøjebusken og flere rhodoer

I denne mørke tid hvor solen ikke vil skinne på Samsø, lægger man mere mærke til træernes stammer, nogle af dem er særligt flotte.




 Papegøjebusken/Parrotia persica og Himlens 7 sønner/Heptacodium miconioides
er flotte og skulpturelle uden det smukke løv
 men også fligetbladet el har en fin stamme Alnus Incana 'Laciniata'
 her er det et fyrretræ
 og her himalayacederen/Cedrus deodara
 Liquidambar
 Sequoiadendron giganteum 
 Sumpcypres/Taxodium distichum
og Sydbøg/Nothofagus antarctica
Alle med specielle stammer, nogle taget i solskin andre i gråvejr.
Nu må vi vidst have noget med blomster:
 den sidste i venstre side hedder Kelleriis Pink

og lever bestemt op til sit navn
 nu bevæger vi os længere ind i skoven, hvor der står rhodoer til begge sider
 til højre står R. Ken
 den står ikke tilbage hvad farve angår
 men den er svær at tage billeder af, fordi solen hurtigt kan blive for skarp
ingen tvivl om at det er en yakushimanum hybrid, som I kan se, har den det lækreste løv med fint indument
der er mange flere til højre:
 Næst efter Ken Janeck står
Percy Wiseman der har fantastiske farver, jeg har en mere af samme slags længere henne i skoven.
R. Brasilia står lige ved siden af, som I kan se, er vi nu nået ind i området, hvor øresnudebillerne rigtigt tager fat, det er så ærgerligt, men jeg har opgivet at kæmpe imod dem.
I næste indlæg kommer der en del rhodoer i gule farver.
Nu skal vi lige have lidt roser:
 Mendoza kan endnu
 Poustinia får snart endnu en blomst
 mon Queen Elisabeth når at springe ud inden jul
St. Cecilia

 som I kan se, er der også så småt gang i påskeklokkerne
Til slut nordbedet, hvor der stadig er blade og farver på parykbusken, den er noget flottere end den mørkbladede. Cotinus coggygria Royal Purple
God aften - vi ses på torsdag med nye rhodobilleder

20 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Super ide med fokus på de mange flotte træstammer :-)
    Ih altså - det brune indument er så lækkert, og jeg kan mærke det, bare jeg ser det.
    Ingen sol + ingen sne = dansk december i Ebeltoft ;-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tak for det, ja det er noget siden, jeg tog billederne, men der er ikke mange motiver at tage af for tiden udover rhodoerne, der er til gengæld mange. Dejligt at du kan mærke indumentet, det er en fantastisk følelse som fløjl.
      Nøjagtig som dansk december på Samsø, men vi er jo også ´tætte´
      :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Skønne stammer du viser i dag. Min fliget el har jeg skalperet uden at lægge mærke til stammen.Her har vi haft fuld sol i sneen. Så kan man få dækket planterne ned og kørt de mest sarte ind i koldhus.
    Hav en god dag.
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne Marie
      Ja der findes mange skønne stammer, synd du ikke havde lagt mærke til din fligetbladede el. Fuld sol og sne ja her er gråt og kedeligt, I er heldige.
      Tak i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Flotte stammer du viser! Det er mye i hagen som en vanligvis ikke legger så mye merke til. Vinteren er en fin tid til å studere sånt.
    Vakre rhodoer! Ken Janek står på min liste over bestilte planter for 2018. Jeg har alltid vært glad i yakushimanumsortene. Har også bestilt flere med brunt/ gult indument. De har jeg ingen fra før tror jeg. Indument er så flott.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, ja man ser noget helt andet om vinteren, det er godt med flere årstider.
      Det lyder godt, at du har Ken Janeck på din bestillingsliste, den er meget flot, det er indumentet også, godt du også får øjnene op for det.
      Klem

      Slet
  4. Wonderful vieuws out of your garden. In winter it is great to see the tree s without the leaves
    Artworks of mother nature getting more beautiful when they grow out.
    Have a wonderful evening lisbeth
    Rosehugs marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you Marijke
      You are right, we see a lot of other things, when trees are without leaves. There are a lot of beutyful things in the nature.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  5. ja stammer er hele kunstværker i sig selv, når man husker at lægge mærke til dem, der er vist meget at se i din have på alle årstider. Tillykke med barnedåben, hvor er du rig med alle de små. Rigtig glædelig jul til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Ja det er de nemlig, og ja der er meget andet at se i min have på alle årstider.
      Tak for det, jeg føler mig også meget rig.
      Tak i lige måde.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja på disse grå dage er det med at finde de smukke ting der trods alt er at finde og hos jer har I jo en del smukke stammer som kan nydes. Så det er hermed gjort. Nu fik I jo heller ikke noget sne som kunne bidrage til nyheder på kameralinsen. Her fik vi kun lidt sporadiske snefnug i aftes og det var så det.
    Dejligt at du tager hul på skoves Rhodoer som jo er et af mine yndlingssteder i jeres have. Den ser godt nok lidt kold ud lige nu men pludselig er det forår/sommer igen og en oase er født på ny. Ja man har da lov at længdes lidt :-)
    Jeg har slet ikke kigget efter påsklokkerne endnu lige bortset fra den ene lysrosa dobb. som nærmest har blomstret hele året. Det har den gjort de sidste 2-3 år nu. Ved ikke lige hvad den fejler men den behøver ikke at blive rask igen :-)
    Nordbedet ser altid skønt ud uanset vejr og vind.
    Fortsat god aften og en rigtig god fridag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det ville have været en afveksling med noget sne, men det var ikke tilegnet os. Det var det samme her, sporadiske snefnug i aftes.
      Ja nu kommer der hul på emnet skovens rhododendron, jeg er klar med nye billeder på torsdag.
      Jeg ved, at jeg har tre tidlige påskeklokker, men har da glemt at kigge efter den ene, det må blive i morgen, jeg ved den er på vej. Sjovt med din, der blomstrer uafbrudt, mon ikke det er den, jeg har fået en bid af? Jeg håber, den lider af samme sygdom.
      Ja det gør det, jeg nyder udsigten til det dagligt.
      Tak for det og i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Ja der findes så mange flotte stammer - og du har da unægtelig noget af en samling!
    Spændende med skovens rhodoer!
    Min egen "sternii" har slet ikke tænkt på at blomstre endnu, Flot at du allerede har gang i dine sene Helleborus!

    Ha en dejlig fridag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det gør der, jeg har lidt af en samling, men der er jo mange flere.
      Ja der er tre tidlige hos mig, resten venter længe endnu, og "sternii" har jeg desværre ikke.
      Jo tak for det.

      Slet
  8. Flotte stammer, både de furede, de glatte og de mønstrede.

    SvarSlet
  9. Hej Lisbeth!

    Jag delar förtjusningen över vackra trädstammar. Det finns så mycket att upptäcka när lövverket är borta.

    När jag ser dina bilder så tänker jag att ni knappast har någon vinterpaus i trädgården. Det börjar ju om nästan direkt när Helleborus sätter fart igen. Här är allt täckt av snö nu, ett bra skydd när kylan kommer.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det er dejligt med vackra stammer, jeg har en del, og lige nu lægger man virkelig mærke til dem.
      Jeg har forsøgt på at have noget, der blomstrer året rundt, det er stort set lykkedes.
      Vi ser ikke meget til sne her, det er ikke godt med barfrost, heldigvis fryser det ikke så hårdt her.
      Kram

      Slet
  10. Tycker allra bäst om bilden med den stigen som slingrar i den lilla skogen. Det är så här års som jag tittar på och verkligen uppskattar inte bara de vintergröna utan också träd och buskar med vacker bark, stammar och färger. Växtsättet är också viktigt så här års.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Det lyder godt, stammerne er så fine nu, når der ikke er andet, så der lægger vi rigtigt mærke til dem. Der skal helst være noget at nyde hele året rundt.
      Tak i lige måde

      Slet