torsdag den 21. december 2017

Endelig snur solen, vintersolhverv

Jeg holder meget af det norske udtryk, at solen snur her til vintersolhverv. Der er meget at fejre i dag, solen snur og den har vist sig i dag efter den fugtige og grå dag i går.
endelig kom solen fri af skyerne
sådan så det ud i går, gråt og trist. I forgrunden ses fuglefodringsstedet, hvor rotten sad og mæskede sig, i baggrunden rottekassen.
 lidt mere opmuntrende, billeder fra i dag i solskin
 godt vi har hortensia
 de er smukke i solen
vand og en guldsmed er nu heller ikke dårligt
eller måske en lille vandhund (Bellis)
her i baggrunden ses rottehullet, som jævnligt blev udforsket af hundene, nu kommer de ikke ind i den del af haven mere til deres store fortrydelse.
Kun to roser i dag:
 Hansestadt Rostock
og Lady of Salisbury
Rhododendron
så er vi nået til denne samling rhododendron, de står her ved æbletræet og blærespireaen:
R. Cowslip minder en del i bladene om orbiculare og i blomsten om Blueshinegirl, men den er lavere i vækst end de to nævnte.
 R. Lily Dance har store flotte knopper nu
 og fine blomster om foråret
 men se nu en smuk knop, den har,  det er en Huisman hybrid
 
Satsop Sunrise
 blomstrer først omkring 10. juni
det er skønt at have blomstringen fordelt henover foråret, det kan man styre, hvis man kigger her, hvor der står alt om blomstringstid for de forskellige rhododendron. Som I nok kan regne ud, har jeg brugt Rhododendronhavens side rigtig meget.
 R. Makinoi x R. pachysanthum har ikke haft det så godt, jeg har måttet klippe døde grene af den, men det ser ud som om den klarer det.
i år er der ingen knopper i, men jeg er glad, hvis den klarer det, den blomstrer som en af de første allerede midt i april.
 en af de højeste er R. Breslau
 den blomstrer sidst i maj
og er flot og stor
China og Tamarindos er de næste
 China blomstrer først i maj
 den skal have ekstra gødning tilføjet i november, fordi der altid er lyse pletter på løvet, den er fornylig flyttet her hen, den stod ellers ved Rex.
 R. Tamarindos blomstrer til gengæld først til juni
sikken en forskel på sol og skygge
Til slut et morgenbillede mere fra i dag, solen er desværre væk igen her hos os, den holdt kun til middag.
Rigtig god dag til jer, jeg vender først tilbage lørdag for at ønske jer alle en glædelig jul. De næste par dage vil vi hygge os med ældstesønnen, der kommer hjem en tur.

18 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Jeg liker også ordet solsnu, og det er da hyggelig at noen norske ord blir også verdsatt i Danmark. Siden Norge var underlagt Danmark i flere hundre år,så er det norske språket veldig influert av dansk. Det gjør det jo veldig lett for oss å lese dansk for det er nesten det samme som vårt språk. Godt at solen har snudd, ja!
    Vakre rhodoer. De fleste du viser i dag er sone 3, og det er i grunnen helt fint for da slipper jeg å bli fristet ;)
    Den Breslau er så fin. Liker så godt den hvite nyansen. Den ser nesten beige ut.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det ord har jeg lært hos dig, det er hyggeligt, at vi forstår hinanden så godt, jeg har noget sværere ved at forstå det svenske.
      Breslau tror jeg nu ikke er zone 3, men ellers er det meget godt, du ikke bliver fristet :) nej Breslau er zone 1.
      Klem

      Slet
    2. Ja, det er godt at vi gjør det. Det har jeg også, så der er vi enige.
      Jeg skrev feil for det var Cowslip jeg egentlig mente. Den står 2-3 på Rhodohaven sin side.
      Men det er fint med alt som ikke frister meg nå ;)
      Klem

      Slet
    3. Ja det er en anden sag, når det er Cowslip :) så skal du ikke lade dig friste.
      Tænk at der kan være så meget forskel på de nordiske sprog.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Ja idag er en festdag!
    Og vi fik også sol det meste af dagen, det betyder så meget!
    Der er rigtig mange vildarter der kan minde om orbiculare i bladformen, og det er jo godt for den er ret flot:) Cowslips forældre er jo R. williamsianum og R. wardii var wardii ser jeg.
    Huismans rhodoer er nu flotte!

    Ha en dejlig festdag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja I fik mere sol hos jer end herovre og i Jylland, du har ret det betyder rigtig meget nu med solen.
      Ja det er en flot bladform på orbiculare. R. wardii har jeg ikke, måske skulle jeg få fat i den, hvis jeg kan finde en plads.
      Ja Huisman har lavet mange flotte rhodoer.
      Jo tak i lige måde.

      Slet
  3. Det er en vældig fin guldsmed, du har. Dejligt, at den bliver om vinteren.
    Ha nogle hyggelige dage med ældstesønnen.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja den guldsmed flyver ingen steder :) den står et godt sted, julegaven for nogle år siden.
      Jo tak for det.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Solen har visat sig här också både igår och idag :) Och jag firar men pappas födelsedag. Har hjälpt till att välja ut rhododendron vi ska köpa in till vårens växtmarknad i rhododendronsällskapet och vi har satsat på senblommande för nästa år.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Dejligt at I også har haft solskin og fejret fødselsdag. Det lyder spændende med sensommerblomstrende rhododendron.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Ja så nåede vi den dato vi har set frem til. For mig er det to grunde til at det er en dato jeg har set frem til, selvfølgelig at dagene nu tager til og så har det været sidste arbejdsdag inden juleferie :-)
    Her har solen ikke været på særlig længe idag men lidt har jo også ret. I morgen skulle blive god men så går det vidst desværre meget ned ad bakke og julen bliver åbentbart både våd og blæsende. Ikke lige hvad jeg havde håbet på :-(
    Håber at I hurtigt får had på rotterne så de små sorte igen kan regere over hele haven, men det er helt sikkert bedst at de ikke kommer i nærheden af den kasse. De små snuder er jo nok nysgerrige.
    Ja der er godt nok forskel på R. Tamarindos om den står i sol eller skygge. Ja du gætter jo nok hvilken jeg foretrækker :-)
    I må hygge jer med sønnike.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja endelig går det den anden vej igen, selvom vinter nu også er hyggelig, jeg læser og ser Tinka :) Du strikker, og nu har du ferie, det er da super. Vi må nyde dagen i morgen, hvis solen virkelig vil skinne igen, vi fik heller ikke sol hele dagen i dag. Det er begrænset hvor meget, jeg kan lave derude, det er alt for vådt.
      Ja lad os håbe, at rotterne snart er væk, Bent dækkede jord på hullet, de har ikke lige lavet hul igen, det er gode tegn.
      Ja du foretrækker nok Tamarindos i skygge, kan jeg gætte.
      Jo tak for det.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Du ønskes også en god rejse frem mod lysere tider! Hvor har det været rart at se solen igen, og hvor er der meget at glæde sig til.

    Norsk er et herligt sprog som passer fint til det herlige land. Her har vi dog fået norsk fnat på den lokale skole, og det er ikke noget at ønske sig.

    God jul og et herligt nytår!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Jo tak for det og i lige måde. Ja det er skønt, når solen skinner, desværre varer det nok et par dage, inden vi ser den igen.
      Ja vi er enige norsk er et herligt sprog, og nu fik jeg så læst lidt om norsk fnat, det lyder godt nok ikke rart. Håber for hurtig helbredelse for dem det er gået ud over på jeres skole.
      Tak og i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Havde vi haft et lag sne, så havde vi nok ikke sukket efter solen, men sådan skal det åbenbart ikke være. Ikke noget at sige til, at I reagerede omgående på synet af rotten. Vi har mår i svinestalden, og de holder den slags uvelkomne dyr væk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja så kunne sneen have lyst lidt op, solen forsøger sig lidt her nu, men det bliver nok ikke ved. Det er ikke godt med rotter, men mår er da vist heller ikke det bedste.

      Slet
  8. Satsop Sunrise var vist en af de rhododendroner, som jeg var vildt begejstret for under vores besøg i maj i år. De er nu så smukke allesammen.
    Har I fanget rotten? Det er ikke sjovt med ubudne gæster.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Det tror jeg ikke, for den blomstrede først hen i juni, det har nok snarere været Lily Dance, de står ved siden af hinanden.
      Det vides ikke med bestemthed, om vi har fanget rotten, Bent har lagt jord over hullet, de har ikke flyttet det, så vi håber, vi gider ikke rigtigt at have dem her.
      Knus

      Slet