onsdag den 14. juni 2017

Husk at nyde

skrev Linda på sin blog i går, det har hun jo ret i.
Jeg nyder min have hver morgen, når jeg tager turen rundt med kameraet for at se, hvad der er sket siden dagen før. Der sker utroligt meget nu, både med pæoner, roser og clematis og alt det andet. 80 billeder blev det til, jeg skal nok lade være med at sætte dem alle ind :)
men dette her er et must at vise. Jan van Leeuwen er den hvide, jeg ved ikke, hvad den anden hedder, smukke er de sammen.
 den rosa er købt samtidig med denne her, som jeg heller ikke har navnet på
 men Do Tell kender jeg
Selvom jeg har vist de fleste før, skal I også se de fine clematis:
 Gladys Picard går ikke i luften, men lægger sig hen over en busk
 Montana Marjorie lægger sig også over en busk
 Mon Amour er en gruppe 3 clematis, det ved den ikke
 Mrs. Cholmondeley fylder godt i æbletræet nu
 Multi Blue
 Prinsesse Alexandra
og Xerxes der blomstrer helt overdådigt
 et skønt morgenbillede og en havebør, der er klar til brug
 bassinet set bag fra
 Hebe blomstrer så smukt nu
 Klatrehortensiaen der støtter en ridderspore
Penstemon mellem roserne
 R. Glowing Ember lever stadig op til sit navn, som den eneste af de gyldne løvfældende, der blomstrer endnu
 R. tricanthum er en flot bladplante
R. viscosum er lige begyndt blomstringen, en løvfældende med en dejlig duft.
Roserne:
 Abraham Darby
 Aquarell igen, den er fantastisk smuk og blomsterrig, den nyder jeg fra terrassen, når vi spiser
 Souvenir de Mme Auguste Charles
 Boule de Neige
 Constanse Spry
 Gertrud Jekyll
 Gloire de Dijon der gror op i kaprifolien
 Indigo
Til sidst vil jeg gerne slå et slag for mosroser, de er så smukke, og jeg har bemærket, at flere slet ikke kender til mosroser. I kan læse om dem her. Det er en udmærket tekst om mosroser, så man bliver lidt klogere på dem.
Her kommer billeder af knopperne:
 Common Moss
 Mme Louis Levique
og Salét
Skønne knopper med duft af balsam, når man gnider på dem.
også Henry Martin er en mosrose
Til sidst Frühlingsduft der danner en hel portal, åh hvor den dufter.
Nå ja, jeg glemte at skrive, at jeg også nyder haven om aftenen, når jeg tager endnu en tur rundt. Vi har stadig haft vind i løbet af dagen, men solen har skinnet, og vi har haft over 22 grader. Nu er det dejligt stille med solskin, så jeg vil ud og nyde det igen.
Fortsat god aften

25 kommentarer:

  1. Også her har det været en dejlig dag i haven. Men de bedste tidspunkter derude er alligevel morgen og aften - det er noget ganske særligt. Jeg kender kun mosroserne fra dig - jeg er siden stødt på dem nogen steder, men det er ikke noget man ser ret ofte. Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal synes om dem. Der er noget eventyr og trolddom over dem, som jeg ikke helt kan forliges med. Jeg er ret sikker på, at der i tjørnehækken omkring Tornerose var mosroser! Men på dig lyder det jo, som om de vinder ved nærmere bekendtskab!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Det lyder godt, ja morgen og aften er det skønt at gå rundt derude, helst i stille vejr. Ja det kan godt være, der var mosroser i tjørnehækken hos Tornerose, jeg blever mere og mere begejstret for dem.

      Slet
  2. Ja, det så fort gjort å jobbe og jobbe i hagen, og glemme at en må nyte den også mens det er så fint ute. Tiden går så utrolig hurtig nå!
    Så mye fint du har, og spesielt clematisene.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja vi går med næsen i bedene og kigger efter ukrudt :) I dag har jeg husket at nyde, for pludselig er det efterå igen.
      Tak ja de er fine.
      Klem

      Slet
  3. Jeg gør, hvad jeg kan for at nyde. Men der er jo også idendørs gøremål, som skal ordnes. Nogle gange synes jeg næsten, jeg forsømmer det derinde, fordi jeg går i haven dagen lang.
    Jeg nyder mine pæoner, men jeg nyder bestemt også billederne af dine. Jeg kan ikke på pæoner nok,

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja der er også indendørs gøremål, men hvis man går og har dårlig samvittighed over, at man forsømmer noget derinde, så kan man ikke nyde. Vi kan gøre rent til vinter :)
      Dejligt at du nyder pæonerne, de er godt nok også skønne.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Morgen og aften er helt perfekte tidspunkter til nyde haven. Morgen ja så er der nyt i forhold til dagen før og så et det også tit noget nyt når vi når aften.
    Do Tell har heller ikke knopper hos mig i år. Nu må den snart tage sig sammen nå men jeg kan jo se hvordan den skal se ud hos dig :-) og den ser godt ud. Det gør dine clematis også. Jeg kæmper lidt med dem der skal blomstre nu. De har visnesyge eller hvad det hedder. Det er jo næsten til at græde over især den ene som stod med rigtig mange knopper :-(
    Ja mosroserne er utrolig smukke. Jeg kendte dem heller ikke gør jeg så dem hos dig men i det hele taget var jeg jo fuldstændig uvidende om roser.
    Her har det også været flot solskin men stadig noget vind. Imorgen lir det sommer siger de kloge så vi må håbe de får ret.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er det nemlig, der sker en masse natten over og endnu mere i løbet af dagen.
      Min Do Tell var også flere år om at komme i blomst, det er så irriterende. Men vi må have tålmodghed. Ja det er så ærgerligt med visnesyge, jeg mistede også årets blomstring af Miss Bateman, jeg er spændt på, om jeg ser den igen, det samme skete sidste år, da kom den da igen, nu kan jeg ikke finde den.
      Skønt hvis det bliver sommer i morgen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Alletiders med et mosrose tema!
    Jeg har en enkelt i Danmark, en fejlleverance der ikke lige er blevet artsbestemt - endnu!
    Ja, man må da håbe at alle der lægger arbejde i sin e haver også får tid til at slappe af og hygge sig!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja der er noget helt specielt over mosroserne, du må have nogle flere.
      Ja det skal der også helst være tid til.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Hej Lisbeth. Linda har så meget ret, vi skal huske at nyde og ikke kun yde :-). Jeg nyder dine billeder af en masse skønte blomstrende planter. Hvor ser haven skøn ud. Jeg er i fuld gang med at få rettet op på den manglende indsats i haven, men jeg husker at nyde det der sker derude også :-). I morgen venter en ny havedag, hele dagen er tilbragt derude. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Ja det er nemlig det vi skal. Godt du nyder din have og mine billeder :) Og endnu bedre at du igen har tid til din have, det glæder mig.
      God havedag i morgen
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Ja der er nok at nyde i øjeblikket, her er det især pæonerne der løber med opmærksomheden. Det gør de også hos dig og hvor har du mange fine. Fantastiske klematis og smukke mosroser du viser, ja jeg kan blive ved med at nyde dine skønne billeder :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen
      Kan se du stadig roder med din header, det ser rigtigt fint ud med teksten under billedet, men har du droppet Høneballehaven :)
      Knus

      Slet
    2. Hej Heidi
      Ja det er der, pæonerne er skønne, så det må nydes nu. Det lyder godt.
      Ja du har da ret i, at Høneballehaven er væk, det havde jeg såmænd ikke lagt mærke til, det må jeg have kigget på, men jeg har ikke tid, jeg skal jo ud og nyde :)
      Knus

      Slet
  8. God morgon Lisbeth!

    Ännu en vacker rundtur i ditt blommande paradis!

    Ja, det händer så mycket nu och tiden räcker inte riktigt till. Jag försöker alltid sätta mig en stund på kvällen och njuta av den fräscha grönskan men det känns ändå som om det alltid är något som "måste göras" och det på en gång.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Gunilla
      Der sker meget ja, så vi glemmer at nyde, sætter vi os ned, får vi altid øje på noget, der lige skal gøres :)
      Kram

      Slet
  9. En af de gode ting ved lugning er præcis, at man ser og nyder ting, som man sikkert ellers ville gå forbi. Mosroserne er fine og specielle, edet vil jeg give dig ret i.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det har du ret i, man ser mere på den måde. Mosroserne er meget specielle ja, jeg har efterhånden en del.

      Slet
  10. Good morning dear Lisbeth,
    I love to see all your beautiful roses. What a scented paradise it must give you at the moment. I love your mossroses I don't have any at the moment.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      Nice to hear, yes it is at scented paradise, I love it. You must have some mossroses :)
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  11. Forstår godt du nemt kan snuppe 80 billeder på sådan en morgen- eller aftentur. Det er så fint at dine planter væver sig ind i hinanden, støtter hinanden og klatrer til vejs sammen. Giver så mange flere oplevelser på samme sted i haven.
    Her nyder vi også vejret!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er sværere at lade være. De er ret gode til at støtte hinanden planterne, det er dejligt.
      Det lyder godt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Viktigt att njuta! :) Jag kan komma på mig med att ströva runt och bara vara. Rycka ett ogräs här, kanske ett där.. Eller bara vara i solen med lite kaffe.

    Har ingen bra jord för rosor att utvecklas i. Det räcker med att bereda jord för pioner.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det er vigtigt at nyde, men man kan nem komme til at tage lidt ukrudt, mens man går rundt og nyder.
      Godt du har pæoner.
      Tak i lige måde

      Slet