fredag den 30. september 2016

Sidste septemberdag

og hvilken september, den har været fantastisk, den kan vi  ikke klage over, det skal da lige være over de sidste to dage med voldsom blæst, til gengæld fik vi regn i dag, det hjalp lidt på det. 7 mm blev det til, det var dejligt, og der loves mere, vi får se.
Selvom det har blæst meget, har jeg alligevel fået nogle hæderlige billeder.
 i dag blev oktobermarguritten tøjret til valnøddetræet, den viftede noget i vinden
Souvenir de sct. Anne blomstrer for tredie gang i år
 ja men den er da køn astersen, selvom den kommer op alle vegne
 Buddleja blomstrer igen efter nedklipningen.
 der er også stadig gang i hostablomstringen
og lupinerne
Helianthus Lemon Queen står næsten sammen med de gule lupiner, det ser fint ud
 Der er masser af frø i Leopardliljerne, hvis nogen skulle være interesseret.
her er også en frøstand, kan du gætte, hvilket træ den sidder i.
 i regnbedet er efterårsfarverne godt i gang
og den gule vandgran er blevet endnu mere gul
jeg passer godt på roserne, så der er noget at se for de besøgende på lørdag
 Desværre lykkes det ikke med Big Purple, den tålte ikke regn og storm
Til gengæld er A whiter Shade of Pale i gang igen, heldigt for den har jeg fået af Linda I.
 Thisbe derimod klarer det fint, smuk er den
her er samme blomst efter regnen

 Twice in a blue moon klarer det også
men det er nok ikke mere end lige til
Winchester Cathedral
 Hosta June
og flere andre hostaer var rigtig glade for regnen, disse står flot, andre er i forfald nu
 Brother Cadfael
 James Galway
Souvenir de Malmaison har jeg vandet de sidste dage, så de to sidste knopper er ved at springe ud, de andre faldt af på grund af tørken.
Maid Marion
Rosen Mia fra Rosenmageren klarer sig noget bedre end Bent rosen, som jeg måtte klippe helt ned
Til slut solnedgangen fra onsdag aften
Rigtig god weekend og kom godt ind i oktober. Nå ja nu er min blogliste også væk, gad vide hvad de laver hos blogger.


29 kommentarer:

  1. God morgen Lisbeth

    Ja, det var dejligt med regnen - vi fik også 7mm, det kan jo mærkes, og der skulle jo komme mere på søndag...:)

    Og så har vi bestilt indiansummer!

    På billederne ser din have jo rigtig godt ud - det er ikke til at tro at imorgen er det oktober.

    Ha en dejlig septemberdag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja indtil videre må vi nøjes med 7 mm, hvorimod jyderne åbenbart er mere heldige. Lad os håbe vi får noget mere søndag og bagefter indiansummer :)
      Nej det har du ret i, men vi er jo også blevet lidt forvænte i september.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. September reddede virkelig sommersæsonen 2016 for os. Nogle dage var vejret også om aftenen helt utrolig godt. Nu er vi oppe på 20mm, men hvis det skal lade sig gøre at plante om m.m., skal der helt sikkert mere til, så lige nu foretrækker jeg regn frem for smukke roser - de har da også gjort det godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det må vi sige, at den gjorde. Det har været fantastisk vejr. Ja I er som sædvanlig mere heldige, vi håber på mere søndag. For ja der skal meget til, inden vi kan plante om m.m., men vi bestemmer ikke selv mængden, så jeg må nyde roserne, indtil det bliver vores tur.

      Slet
  3. Her har det kun regnet en lille-bitte smule. Det er så TØRT! Alle mine planer om at plante er udskudt - men jeg har nu alligevel nydt sommeren i september :-) God fornøjelse med dine besøgende!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Jeg synes ellers det så ud som om bygerne gik den vej sidst på eftermiddagen i går, men I blev så snydt, ja så må man udskyde omplantningen. Vi har vist alle nydt sommeren i september, den var tiltrængt.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth!
    Ja det har været en helt igennem vidunderlig september, der uanset tørken er blevet nydt.
    Hvor er der stadig meget der blomstre hos dig, det ser så godt ud. I dag faldt jeg lige for Thisbe, den er så sødmefyldt og fin:-)))
    Hyg jer rigtig meget i morgen, og hils.
    Og nu det jeg har glædet mig til at sige: masser af regnfulde hilsner:-))) kram fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. PS gad vide om du har set din blogroll også er forsvundet, som flere andres også er.

      Slet
    2. Hej Anette
      Ja det må vi sige. Det var også et særligt godt billede af Thisbe, men den er lille og fin, den vil du kunne lide.
      Jo tak for det, jeg skal nok hilse. Heldige dig med regn, her skinner solen.
      Jeg har set og også skrevet, at bloglisten er væk, det er øv.
      Kram

      Slet
  5. Hej Lisbeth!

    Nydelig blomster du har, og flott at du har fått regn. Vi har også fått litt regn, men ikke mye.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Det var nu ikke meget regn, du fik vist mere forleden dag, men vi må glæde os over det lidt vi får.
      Klem

      Slet
  6. Dejlige blomster billeder på sidste dag i sept.
    Her har vi fået kraftige regnbyger i formiddag.
    Ha´ en god fredag eftermiddag/aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Der var I heldige, vi har haft solskin med få byger, som ikke gav noget.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Ja det blev en september vi vil huske længe. Nu har vi så ovenikøbet fået den regn vi så længe har sukket efter, så september bliver vist årets måned i år ;)
    Mit bud på din frøstand er en magnoliefrøstand, men er dog ikke sikker.
    Skønne rosen billeder, jeg håber de holder til lørdag når du får gæster ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det gør det, I har nok fået mere regn end os, men jeg håber stadig på mere på søndag.
      Det var det helt rigtige bud, du kom med der, så du kan roligt være sikker.
      Nogen roser er der i hvert fald tilbage til i morgen :)

      Slet
  8. Sikke nogle smukke morgenbilleder du viser i denne tid, Lisbeth :-) Og roserne er vel nok også smukke! Her er mine færdige med undtagelse af en enkelt rose i ny og næ.

    Spørgsmål vedr. din blog: har du også mistet din linkliste til andre bloggere? Jeg mener at du plejer at have en. Mine to er pist væk - og jeg plejer at bruge dem til at gå ind og læse nye indlæg. Jeg har skabt mine over mange år og vedligeholdt dem nøje - jeg orker ikke at begynde på ny. WTF bilder blogger sig ind, jeg er lidt sammenbidt over det;))

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth
      Ja der har været nogle smukke morgener, og der er stadig lidt fine roser, det er heldigt.
      Ja nøjagtig det samme er sket for mig og for Marie på Hortofilia, det er møg irriterende. Jeg er heller ikke meget for at starte på ny, jeg synes godt nok også, at det er frækt af blogger. Jeg håber i den grad, at den kommer igen af sig selv. I øvrigt er det også blevet sværere at lægge blogs ind igen. Så vidt jeg kan se, er det ikke alle bloggere, det er gået ud over.

      Slet
    2. Næ, jeg har set at Frk. Anemone stadig har sin linkliste:)

      Slet
    3. Ja nogen er mere heldige, så må vi se hvor længe :)

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Ja selv om planterne har skreget efter regn her i september så har det fine vejr jo været dejligt alligevel. Ja planterne skriger stadig 5mm var hvad det blev til igår og 1 enkelt idag men hvis de får ret så blir begyndelsen af oktober mere våd. Håbet lidt de går ret men samtidig håber jeg for dig at det holder nogenlunde tørt imorgen. Kan jo se at der stadig er rigtig meget at byde gæster på hos dig. Oktober marguritten syntes jeg ikke at jeg har set før. Er den ny eller har jeg bare ikke været vågen?
    Det er lidt sjovt med hostaerne her er der også nogle der stadig en meget flotte og nogle som nærmest er helt gule. Det er da et af de steder hvor det tydeligt ses at efteråret er igang.
    Så blev det fredag og dansetid igen :-)
    Ha en rigtig god weekend
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det har bestemt været dejligt vejr, selvom det er trist at se på det, der mangler vand. Vi har ikke fået regn i dag, men jeg synes de trækker i land igen med det lovede, ikke noget nyt. Det skal såmænd nok holde tørt i morgen, jeg håber på regn søndag.
      Du har ikke været vågen :) Oktober marguritten købte jeg hos Rita i marts 2015, så jeg viste også billeder af den sidste sommer.
      Ja nogle hostaer holder længere end andre, men godt der er nogle der holder endnu.
      Jep nu skal der hygges :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  11. hmmmm, du skriver at dine blå Asters kommer op alle vegne, vil det sige at de sår sig selv? Jeg har købt en Aster Frikarti...og jeg gad da godt ha et par stykker til... kan man tage frø og selv dyrke dem mon ???

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Fortrinsvis breder de sig ved rodskud, men jeg tror såmænd også, de kan så sig selv, jeg klipper blomsten af, når den er ved at danne frø. Den du nævner kender jeg ikke, men det er da et forsøg værd at prøve.

      Slet
  12. Sjovt at se at du har så mange "forårsblomster" i gang - lupiner og hosta - vi har ikke flere hostablomster, allesammen har gule efterårsfarver. Efterårsmarguerit synes jeg heller ikke at have set før, men måske husker jeg det ikke.
    Irriterende med den manglende blogroll, min er stadig intakt, vi får se. Det er nu mest for andres skyld at den er der, for jeg ser selv inde i administrationsdelen hvilke nye indlæg der er kommet op.
    Jeg gad godt have sådan en grovfilen asters, farven er bare så smuk her i september. JA det var bare en helt fantastisk september, den vil vi sent glemme.
    Rigtig god fornøjelse med gæsterne og hils :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er lidt pudsigt i hvert fald med lupinerne, hostaerne blomstrer på forskellige tidspunkter. Jeg havde også oktobermarguritten sidste år, den er købt hos Rita. Ja det er mega irriterende med blogrollen. Jeg ser også mest på administrationsdelen, men der er nogle få, som kun kommer op i min blogroll.
      Du må gerne få af min grovillige aster, jeg har mange, men så skal de plantes i krukker eller i en spand, ellers får I ødelagt jeres fine have. Det må vi sige, en helt fantastisk september.
      Tak for det, det skal jeg gøre.
      Knus

      Slet
  13. Øh... "Grovfilen"...... Jeg skrev "grovillig"...

    SvarSlet
  14. Hej Lisbeth!
    Vi har också fått riktiga regnskurar men idag skiner solen igen. Så fina dina rosor är fortfarande. Astrarna har kommit här också, och ger lite färg till den annars färglösa trädgården.
    Ha en trevlig helg / Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Vi har haft sol og byger i dag, men helt stille vejr, det er en sjældenhed.
      Ja godt der er lidt, der blomstrer endnu.
      Tak i lige måde

      Slet