lørdag den 21. marts 2015

"forår" s jævndøgn

Dagen startede med forår, stille regn, stille vejr, hvor blev blæsten af. Jo tak den kom, og det er bidende koldt derude. Færgen sejler ikke i eftermiddag, rederiet har vanskelige tider i øjeblikket.
I dag foretrækker jeg rengøring fremfor havearbejde. Det er sjældent, det sker. Jeg var rundt for at tage et par billeder, fingrene var ved at fryse af.
Disse her er fra i går
 Snepryd i grøftekanten
 og i haven
ved den gamle gård oppe i byen
Tænk at have sådan et tæppe af snepryd i sin have, det ser flot ud
En smuk gammel kirsebærkornel blomstrer flot i haven.
Nå men nu til min egen have:
 Ambassadøren er stadig flot
 Foldblad fra Bente er på vej op
De franske anemoner rundt om i haven har knopper
Jeg er startet så småt med nedklipning af roserne, her er det Morten Korch, som er klippet. Alle dem i de to store rosenbede har jeg endnu ikke klippet. Jeg vil forsøge at tage lidt færre af gangen i år, det er hårdt at klippe så mange roser ned.
 Flere af rhodoerne er snart klar til at blomstre


kæmpe knopper i denne her
men R. Daurilut kommer først i blomst

også i træpæonerne er der knopper
tja - og hvad er så dette her? Nogen bud.
Lidt påskeklokker skal der også til, nu begynder de at løfte hovedet, det gør det nemmere at tage billeder :)

 Den gule er sværere, for ikke nok med at den bøjer hovedet, men også stænglen er bøjet, derfor stenen til at holde den lidt oppe.
Jeg venter spændt på den mørke her, den er så flot
Sådan så den ud sidste år, den mangler stadig at skyde lidt i vejret i år.
Jeg flyttede for et par år siden nogen dobbelte mørke fra skoven til klokkehøjen, det skulle jeg ikke have gjort. I år er der kun en enkelt blomst i dem, den er ikke helt sprunget ud endnu.
 så mange var der i sidste år
den er meget smuk. Jeg flyttede dem kun, fordi de stod for tæt på nogen andre i skoven. Det var åbenbart dumt.
Fortsat god weekend, nu må jeg i gang med rengøringen



29 kommentarer:

  1. Jeg tenkte på deg i dag, for i dag er det en iskald vind her, og da regnet jeg med at det var vind hos deg også! Det er så kaldt her selv om solen skinner, at den hjelper ikke mye i dag. I Sverige har de fått snø mange steder, men det har vi sluppet her heldigvis.
    Så synd med den påskeklokken din, da vet jeg det at jeg skal ikke flytte på noen av mine. Jeg planlegger et nytt bed med påskeklokker, og får ganske enkelt ikke nok av de :) Synd de ikke blomstrer lengre enn de gjør, men det er ikke noe å få gjort noe med dessverre.
    Så tidlig du beskjærer dine roser! Det kan jeg ikke gjøre før en måned har gått her.
    Hygg deg med rengjøringen, her skal jeg potte om tomatplanter :)

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er en voldsom vind også her i dag, så færgen har givet op her i eftermiddag, det er bidende koldt, men i morges var det helt stille. Vi har ingen sol, så her er bestemt også meget koldt. Sneen kan vi godt undvære nu.
      Ja det er rigtig ærgerligt med den påskeklokke, jeg overvejer stadig om jeg skal flytte den tilbage til skoven igen. Jeg synes, at påskeklokker er en af de planter, som blomstrer meget længe, blomsten holder i lang tid i forhold til så mange andre blomster.
      Ja det er lidt tidligt, men i Sønderjylland har det beskåret allerede i februar, de siger, at der ikke sker noget ved det, så nu prøver jeg. Et år beskar jeg først i marts, fordi de var ødelagt af stængelsyge.
      Nu er jeg heldigvis færdig med rengøringen :)
      Klem

      Slet
  2. Jeg tror at billedet uden navn er en slags snepryd. De ligner nogle af mine. Men hold da op for et blåt tæppe i den anden have, det er virkeligt smukt.

    Godt for noget med koldt vejr - nu kan du forhåbentligt nyde et rent hus, det er da ikke værst.

    Ja, påskeklokkerne er smukke som de efterhånden rejser hovedet, jeg har også været ude at se til mine igen.

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tror du at det er snepryd, ja måske, de må snart blomstre, så vi kan se dem rigtigt, jeg har købt dem ved Blomsterverden mener jeg. Ja det blå tæppe er smukt, desværre har de plankeværk hele vejen rundt, så det er svært at tage billeder af det :)
      Ja allerede i går besluttede jeg, at nu må det være husets tur til at få opmærksomhed, så nu blev der støvet af. Bent sviner ovenpå, så jeg venter med at støvsuge :)
      Det pynter gevaldigt på både påskeklokker og billeder, når de begynder at rejse hovedet.
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Hej Birgitte
    Ja sådan en gammel landbohave har nogen fordele i forhold til en nyere have, det er bare så fint.
    Tak i lige måde.

    SvarSlet
  4. Kære Lisbth Så flot det snepryd bed! Og kirsebærkornel hvor er den flot stor. Jeg har også en gammel en i haven, den har jeg klippet helt firkantet. Den er uundværlig med sine gule blomster, der er ved at spring ud ud. Det bliver da en fest når dine rhodoer går i blomst! Sikke vidunderlige dine påskeklokker er. Jeg har en hvid julerose, den blomstrer helt vildt i år. Det er skønt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina
      Ja det er flot med sådan en plæne af snepryd. Jeg er meget misundelig på den kirsebærkornel, jeg har kun en lille sølle en, som ikke vil blomstre, de er så flotte ja. Ja det bliver en fest, men så har ingen tid til at kigge med her, så gælder det ens egen have :) Jeg har mange fine påskeklokker, men ingen juleroser, de vil ikke være her i haven.

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Nej havevejr har det ikke været idag men så må vi jo finde på andet at lave. Du har så kastet dig over rengøringen. Jeg valgte at tage på en lille udflugt istedet. Hvor er det flot med alle de snepryd i den gamle have :-) Dem har jeg ikke mange af. Ambasadøren er kommet godt igang nu mine er nu så store at de ikke har røde spidser mere ærgerligt at de forsvinder for det er rigtig flot. Super du lige viser Morten Korch så har jeg en fornemmelse af hvor meget jeg skal klippe i min. De øvrige skal jeg vist ikke klippe så meget i og de barrodede skal jeg vel ikke gøre noget videre ved? Påskeklokkerne kan ikke rigtig lide at blive flyttet men der er da i det mindste blomst i den mørke dobbelte. Meget smuk er den. De plejer næsten altid at springe et år over hvis der bliver pillet ved dem. Jeg er også heldig med at min den lyserøde dobbelte blomstrer for den blev plantet sidste år.
    Nu vil jeg gøre mig klar til at tage ud og spise. Jeg skal være sammen med de "gamle" gartnerpiger. Det er altid så hyggeligt. Min ørepine er heldigvis væk igen :-)
    God aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Godt I kunne finde på noget andet at beskæftige jer med, det var mere spændende end rengøring, og det var fine ting, du fik med hjem. Jeg kan godt huske med ambassadøren at pludselig er den almindelig kedelig at se på. Jeg klipper ikke noget særligt i mine sidste nye roser. Morten Korch derimod var lige så høj som mig. Jeg kan forstå, at du fik din i en potte, så er den måske blevet ret høj? For så er det bedst at klippe den. Ja du har vist ret i, at påskeklokkerne springer mindst et år over, når man flytter dem, så måske er det bedre næste år, du var heldig med din dobbelte.
      Det lyder hyggeligt - god fornøjelse - godt ørepinen er væk igen.
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Ja, føj hvor var det koldt i dag. Det er kønt med alle de blå snepryd i plænen. Jeg tror også, det er en snepryd, pink giant, du viser. Hvordan går det med din tidlige rhododendron olive med de smukke blomster? Jeg kan huske, at frosten var hård ved den sidste år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det var modbydelig koldt i dag. Ja så mange snepryd i græsset ser meget flot ud. Pink Giant så ved jeg det, den er meget lille nu, forhåbentlig bliver den bedre. Det går ikke godt med Olive, den ser død ud, desværre. Et eller andet gik helt galt under blomstringen sidste år. Vi har prøvet at flytte den, men jeg tror, det er sket.

      Slet
  7. Hej Lisbeth, ja det har været koldt..især når man var tvunget til at gå ude i det fra kl 9 i morges. Her regnede det også, men det var nu fint nok jorden var ved at være tør.
    Hvem der bare havde sådan et smukt blåt tæppe..suk, hvor er det flot.
    I dag har jeg haft rigelig tid sammen med mine påskeklokker, men jeg venter med at vise billeder til en anden dag.
    Der var så meget andet der skulle fotograferes også :o).
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Uha var du tvunget til at gå ude fra kl. 9 i morges, det var ikke rart. Dvs. her blev det først rigtig koldt omkring ved 11 tiden, det var stille vejr de første par timer, men det gik over.
      Ja det er fantastisk smuk med alle scillaerne.
      Det lyder spændende, hvad mon du har fotograferet :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Nr. 2 billede i rækken af dine dejlige billeder er virkelig et smukt syn.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det ser flot ud med alle de snepryd.
      Selv tak

      Slet
  9. Kære Lisbeth
    Nej Lisbeth, det har ikke været havevejr i dag, så er det jo godt du kan gøre rent (du skal vel også have gæster i morgen).
    Snypryd er vel nok flot, især når der er så mange, men du har jo mange påskeklokker, de er da flotte.
    Ligeledes dine rhodoer, min R.Calophytum er snart i blomst, så jeg håber ikke frosten bliver for slem.Hav en god dag i morgen.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Nå nå der er nok en der har noteret en dato :)
      Nej det var ikke havevejr, og huset trængte meget. Jeg har ikke inviteret gæster endnu, men måske kommer der alligevel nogen. Jeg kan ellers bedst lide en stille og rolig dag :) men det er jo også hyggeligt med gæster.
      Ja både snepryd og påskeklokker er flotte.
      Ja nu begynder rhodoerne snart, er Calophytum ved at vise farver? Lad os håbe, at frosten holder sig væk, så du kan nyde skønheden :)
      Jo tak for det
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Kæree Lisbet.
      Ja, jeg har noteret en dato.
      Jeg har været ude at lægge et lagen over rhodoen, de lover jo frost i nat, her.
      Håber vejret bliver godt i morgen.
      hilsen jessie

      Slet
    3. Ja det tænkte jeg nok :)
      Fornuftigt at lægge et lagen over rhodoen, sørg for at det når helt ned til jorden og pas på det ikke ligger for tæt på blomsterne. Det er ikke nemt at beskytte dem mod frosten.
      Ja lad os håbe på godt vejr i morgen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth.En lille aftenhilsen fra en træt pige.................vi har været ude igen-Og man er jo ikke 14 mere.
    Smukt tæppe du viser af de blå snepryd....................mine hvide har slet ikke vist sig i år.
    Her har det også været vådt og blæsende.Men jorden trænger meget til lidt vand.For det er da godt nok længe siden det har regnet.
    Smukke påskeklokker du viser..................har tre der står i udestuen.men tør ikke rigtig sætte dem udenfor for de har jo lovet -5 grader i nat.
    God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Det er da ikke godt, at du bliver så træt, men du kan jo lide at gå i byen, så det går nok.
      Ja det ser godt ud med de blå snepryd. Ærgerligt dine ikke har vist sig endnu, måske kommer de.
      Jeg synes ikke, det er så længe siden, det har regnet. Min jord er fin endnu, vi fik 4 mm i nat.
      Lad endelig være med at plante dine påskeklokker ud, lad du dem stå køligt inde et stykke tid endnu.
      God aften
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth

    Vinden skule lægge sig lidt imorgen - det ser vi frem til!

    Her for en 10 dage siden så jeg at Elise var begyndt at beskære sine roser - og jeg skulle jo kloge mig lidt og spurgte om hun havde set galt i kalenderen?
    Hun grinede og sagde at der var så mange myter om hvornår man skulle beskære. det er kun med de mest sarte at hun venter. Galica og de andre naturnære robuste roser klarer det fint nu.

    Træpæonerne ser ud til at være i god vækst!
    Og så mener Marie at den lilla sag er en snepryd...? - jeg tror det er hyacinter der har en mindre kraftig vækst, de har måske stået der en del år?

    Vi får se - de ser ud til at ville springe ud snart:)

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja de lover bedre vejr i morgen, det er dejligt. I dag var det for koldt.
      Jeg er heller ikke så bange for at beskære roserne nu, det gør de mange andre steder, kan jeg se på fb. De gamle historiske tager vidst ingen skade af at blive beskåret nu.
      Ja træpæonerne har det fint, jeg har endda fundet en enkelt knop i den fra "eksperterne".
      Ja det er Marie, som har ret. Jeg har kigget på de gemte skilte, det er snepryd, som jeg købte hos Blomsterverden i efteråret.
      Det varer ikke længe, inden de kommer.
      Tak i lige måde.

      Slet
  12. Haha,,,det kender jeg godt. Der skal en del til før jeg foretrækker rengøring over havearbejde.

    I dag vandt det udendørs dog, på trods af kulde, blæst og regn. Så må vi se om vi lige kan nå over hytten med støvsugeren i morgen, så her ser nogenlunde ud. Vi skulle jo gerne ud og male i morgen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja jeg måtte overgive mig i dag, det var bestemt i forvejen, en gang i mellem skal det jo til.
      Det skulle gerne blive bedre vejr i morgen ja, så kan I få malet.

      Slet
  13. Neeej, sådan en grøftekant/have vil jeg også have, så smukt med alle de snepryd :-), det må du nyde helt inde i dit inderste sjæl, hvergang du går forbi :-), kh margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margit
      Ja det var ikke dårligt at have sådan en grøftekant. Du kan tro, jeg nyder den.
      Kh Lisbeth

      Slet
  14. Solen fortæller mig (eller var det kalenderen :) at der er en, der har været sød det sidste år, selv om det startede med en frysende, kold morgen. Tillykke med fødselsdagen kære Lisbeth :)
    Knus Anne Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Mette
      Det må da bestemt være solen, der fortæller dig det :) Nej den er kun svag her, så det er nok kalenderen. Tak for det søde Anne Mette.
      Knus Lisbeth

      Slet