fredag den 6. juni 2014

Frøboet og regn på Samsø!!!!!

I går var vi på besøg i Fru Friis haven, det ses tydeligt her. Heldigvis var det holdt op med at regne, og heldigvis havde Rikke taget en masse billeder fra haven med sin mobiltelefon. Jeg har fået dem, så her kommer lidt flere billeder fra haven.





Vi var flere, der var inviteret ind for at se Jettes fine have. Det var en god oplevelse ovenpå regnen, tak for det Jette, og tak til Rikke for billederne. 
Da jeg kom hjem, var der som sagt kun kommet 5 mm, til morgen var der ikke kommet noget, og det blæser temmelig meget, så humøret var på nulpunktet.
Palletanken blev tømt i forgårs, og som I kan se, var der ikke kommet meget i den i går. 
Mange af stauderne har lagt sig ned - et tydeligt tegn på vandmangel. Gad vide om de retter sig op nu, eller det er for sent?
Planerne var at gå ud og vande i formiddag. Heldigvis var vejrguderne med mig, og det regner helt pænt her nu. 10 mm siden i går er det nu blevet til, og det ser ikke ud til at stoppe foreløbig, det er fint, så er vi klar til at tage imod pinsesolen og Lisbeth fra bloggen Countryliv, som kommer på besøg søndag. 
Flere rhodoer er i blomst:
 R. Mogambo
 R. Ponticum
og R. Späthlese er alle sentblomstrende hybrider. 
også R. Kokardia blomstrer smukt endnu
Kuglekastanien er vokset godt her i foråret
Trælupinen i hel figur, inde bag det nederste grønne er stammen, men det kan man ikke se på billedet.
Her er gårsdagen køb, som måske kan blive plantet senere i dag.
Jeg havde slet ikke lyst til at købe noget i det regnvejr, men jeg havde en enkelt plante Actea racemosa Pink Spire (sølvlys)stående hos Anne fra Staudestedet, den skulle jeg have hentet. Noget skulle jeg have med hjem, så jeg blev fristet af 5 planter:
Aralia Cordata Sun King (limefarvet løv, som lyste op i regnvejret)
Nepata Govaniana   (også med limefarvet løv)
Geranium Pratense Hokus Pokus (mørkt mahognifarvet løv)
Grafia Golaka (skærmplante)
Salvia Verticillata Hannays Blue (fint mørkt løv i toppen)

Anne Marie fra Lønbæk Planteskole havde
Prunus Blireana med til mig, bestilt i foråret, prøv at google, den ser fin ud.
Tyrkisk løn (til afprøvning i min have)
Oktoberkirsebær fra sidste år var en bytter. 

Hos en anden handlende købte jeg en Hydrangea Snowflake, jeg har godt nok to egebladede hortensier fra Anne Marie, men denne så anderledes ud, nu må vi se, om den vil blomstre hos mig, de to andre har ikke blomstret endnu, men de har flot løv. 

Ja men så måtte jeg jo også lige forbi rhodomanden fra Harndrup, som sælger små rhodoer for 50 kr. stykket, jeg skulle ikke have noget, men ak og ve to stk. kom med hjem :)
R. Hodgsonii så spændende ud med store blade, den skal hen til de andre storbladede.
A spectacular shrub with large trusses of pinkish or purplish red flowers which tend to fade, flowering in April. This is one of the hardiest of the big leaved Rhododendrons with smooth peeling bark and large leathery leaves up to 38cm long with a thin indumentum giving a silvery/metallic bloom. The underside of the leaves have an attractive silvery to cinnamon indumentum and young growth is just stunning. Height 150cm in 10 years.

og R. Camtschaticum er ganske lille og kan nok være i et af stenbedene. 

Efter al denne tekst må vi have flere billeder, roserne er godt på vej:
 Aicha
 Frühlingsduft
Crownprincess Margaretha
 Charles Austin
 Sutters Gold
Westerland
 Alchymist
Abraham Darby
mosrosen Mme Louis Levique
 Gertrud Jekyll
 Twice in af blue moon
Odyssey

Vi slutter af med en skovtur, det regner stadig, og jeg har nydt at have god tid til at lave indlægget, håber jer jer der trænger får vand, og at I så har tid til at kigge med her. Jeg må hellere gå i gang med at støvsuge og alt det andet :)
                      Rigtig god pinse



34 kommentarer:

  1. Juhuu, så kom regnen alligevel til Samsø, det var dejligt. Det var en hyggelig måde at afslutte dagen på hjemme hos Jette i hendes dejlige have. Nu er det perfekt plantevejr, og jeg skal også have det ud som jeg fik købt. Ville gerne have haft lidt mere med hjem, men det går nok. Dine roser ser skønne ud, især Odessey.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det var dejligt, og det regner endnu, så jeg kan heller ikke komme ud og plante, men det skal nok komme. Ja jeg havde også penge med hjem, pyt så har vi dem til en anden gang. Det var rigtig hyggeligt at komme ind til Jette i tørvejr, der var vi ikke kommet ind, hvis det havde været solskin.
      Odyssey er rigtig fin ja.

      Slet
  2. Hej Lisbeth.
    jeg kan se at du fik købt ind i går trods regnen. Det er altså også svært at lade være.
    Godt at I også får lidt vand. Jeg kan godt se at dine planter tørster.

    Rigtig fin have hos Fru Friis.

    Kommer du i nærheden af Viborg er du velkommen til at se min have.

    Hilsen Bente.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej bente
      Ja jeg fik købt ind trods regnen, men den første times tid var lysten ikke stor, men vi ved jo, at vi fortryder, hvis vi ikke har noget med hjem.
      Ja det er dejligt med vand, det regner endnu.
      Ja det er en fin have fru Friis har.
      Tak skal du have, du er også velkommen hos mig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Halløj Fru Høneballe, hvor sjovt at se sin egen have på din blog... og du havde ikke kamera med!! Hils Rikke og sig hun er uundværlig som din partner i geografisk have... ;o)
    Jeg kan ikke det der med hvor mange mm vand der er kommet, men når min palletank er fuld på et døgn, så er der kommet meget! Idag har regnen fortsat og jeg troede også jeg skulle ud og plante. Måske det lysner en smule nu, så det kan lade sig gøre i eftermiddag/aften.
    Tak for besøget, det er så dejligt at hilse på dig. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. PS: Rikke, du kunne da godt ha' fjernet den der grillbakke-ølfælde-snegle-ting ved højbedet.... ;o)

      Slet
    2. Halløj Fru Friis
      Ja jeg var glad for, at Rikke havde taget billeder, som jeg kunne få, men ølfælden skæmmer godt nok lidt :) Det var først da jeg havde udgivet indlægget, at jeg opdagede, at den var med på alle billeder.
      En fuld palletank - ja det kan ikke undre, for det gav godt nok ned i går. Her regner det også endnu, så jeg mig styre mig lidt endnu med plantningen.
      Selv tak og i lige måde, jeg nyder det hver gang :)

      Slet
  4. Æv, hvor super ærgerligt at vejret var så dårligt til markedet! Godt det stilnede hos fru Friis så vi ku få flotte billeder derfra. Jeg bruger også kasket når det regner på hundeturene eller i haven - det er ret effektivt når man har briller :) Spændende sager du alligevel fik købt med hjem. R. Hodgsonii lyder helt spetakulær, lækkert! Aicha er meget smuk og er også en af mine overvejelser til min have.
    Danser lidt for regnguden over Samsø ;-)
    Kh Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose
      Ja det var meget ærgerligt med det vejr, heldigvis var det tørvejr i fru Friis haven. Det er nemlig godt med kasket, selvom man ser nørdet ud med hætte og kasket :)
      Ja heldigvis fik jeg noget med hjem og R. Hodgsonii var jeg vist heldig med, hvis vi skal gå efter beskrivelsen.
      Aicha er fin, den kan du godt få plads til :) ved jeg jo nu.
      Det regner stadig, så det hjælper ;)
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Hm ... det er åbenbart svært at få regnen til Samsø for alvor! Her i Holte får vi regn ind imellem. Nok til haven, og næsten for meget for mig ;-) Jeg prøver at sende den næste byge i din retning!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Nej nu er det lykkedes, det har regnet siden i morges, så jeg er godt tilfreds. Du får nok lidt sol i pinsen, så går det nok. Tak for bygen :)

      Slet
    2. Nå, det var godt! Jeg troede at du stadig tørstede :-)

      Slet
    3. Nej heldigvis ikke, men vi kunne sikkert godt bruge mere men efter blæst og regn er det hele i en sørgelig forfatning.

      Slet
  6. Åh, hvor ser din have dejlig og spændende ud. - og tænk, jeg har aldrig været på samsø! :) Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina
      Tak skal du have, ja men så er det da ikke for tidligt, at du kommer herover. Du er velkommen i min have, hvis du har lyst :)
      Lisbeth

      Slet
  7. Trods regnen fik du da købt mange fine planter.
    Her får vi rigtig nok også regn i dag, så i dag står den heller ikke på havearbejde.
    Hvor har du dog mange smukke roser.
    Tak også rigtig god pinse til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja men jeg havde nok købt flere, hvis det ikke havde regnet. Det er lidt for vådt til at lave noget derude, og det småregner lidt endnu. Ja jeg har mange smukke roser, men de er næsten ikke startet endnu :)

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Dejligt at se Fru Friis's have. Da tv2 fri var på besøg hos hende var det jo kun hendes drivhus de var interesseret i det var nu også flot :-) Da jeg kørte hjemmefra ved 10 tiden havde vi fået 2,5mm og jeg er bange for at vi ikke har fået nær det der er brug for og nu er solen kommet frem. Den trælupin er fantastisk det er vist godt at jeg har plantet mine med god plads til siderne. Det ser da ud til at du har gjort nogle gode køb trods vejret. Jeg er også sikker på af jeg havde købt noget mere hvis det var tørvejr. Jeg fik da en af planterne fra ønskelisten Epimedium Lilafee :-) så faldt jeg også over Ranzanica Japonica kender du den? Jeg forstod at det er en skovplante og da jeg ingen skov har har jeg plantet den i noget godt spagnum og lidt i skygge. Mon det går? G. Hokus Pokus tror jeg også at jeg er ejer af har fået den foræret uden navn men lidt googling hjælper jo. Smukke roser jeg kan rigtig godt lide Aicha så enkel, sart og fin :-). Skønt med en skovtur og den bliver jeg ikke våd af. Det er da også med at benytte sådan en dag med støvsugning og alt det andet kedelige huslige arbejde så du kan komme i haven i Pinsen og det bliver jo godt vejr når Lisbeth kommer og ser din have det er jo lidt sjovere i godt vejr.
    Fortsat god dag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja jeg så jo ikke Fru Friis haven i tv2 fri, så jeg er glad for, at jeg fik set den live og i tørvejr. Her er solen ikke fremme endnu, det småregner stadig og desværre blæser det også, så meget ligger hen ad jorden :(
      Trælupinen vil gerne have god plads, det må man sige. Jeg kender ikke Ranzanica Japonica , men det ser ud til at den godt vil have lidt sur jord, så det er sikkert fint, skygge vil den i hvert fald gerne have. Det var sådanne fine ting, jeg ikke fik set efter på grund af regnen. Nå men der bliver jo plantemarkeder igen, forhåbentlig uden regn. Aicha er fin ja, jeg har købt flere enkelte roser, så jeg håber, der bliver flere af den slags at vise i år.
      Lige nu er haven ikke så fin, jeg håber, jeg når at redde lidt i morgen, så den ser rimelig ud, når Lisbeth kommer.
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Jamen trods regn ser det jo mægtigt hyggeligt ud. Det er da nogle gode billeder Rikke fik taget fra Friis' have. Jeg fik set haven i TV2 fri men det var jo kun fra drivhus og det nye ovedækkede arbejdsbord.
    Jeg er glad for billederne så jeg kan følge lidt med fra sidelinien! Jeg ved at Anita og Jette kom og var med fra Sjællandsiden.
    Ja og Havefolket med egen bod også.....skønt at se.
    Her mangler vi også vand Lisbeth. 2 mm er det blevet til igår. Idag er der kommet 2 dråber alt alt for lidt. Så det er ikke kun på Samsø der mangler regn - også herovre østpå får vi slet ikke nok!
    Men lidt fik du da med hjem, trods alt. Herligt herligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det var hyggeligt at mødes med andre havebloggere, men det var også en kold fornøjelse. Jeg var også glad for, at Rikke tog billeder, så I andre kunne se med.
      Ja jeg hilste på Anita også, ja og så var der også Jette, Lene og Marianne. De to sidste havde travlt i Havefolkteltet.
      Det overrasker mig, at I mangler vand, det er åbenbart meget ulige fordelt. Nana skrev, at de havde fået meget, hun bor i Holte, det er da ikke langt fra dig? også Katy har klaget over regnvejret, underligt.
      Vi har fået 15 mm siden i går.
      Ja jeg fik lidt med hjem, havde bare brugt flere penge, hvis det havde været tørvejr, men pyt pengene kan
      gemmes til næste gang :)

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Godt at I fik regn på Samsø, men ærgeligt at det regnede så meget til blog træffet, I ser nu ud til at have hygget jer alligevel! :-)
    Her har der mest blot været gråt, men uden synderlig regn, min regnopsamler ser ud som Fru Friis´, altså at bunden lige er dækket af 10-15 cm vand, så jeg har rendt med vandkande mellem finregn bygerne, som en anden Pippi Langstrømpe! :-)
    Skønt med nye planter og at rosensæsonen for alvor er startet!
    Rigtig god pinse!
    Kh Alice

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      Ja det er jeg glad for, men lige det i Kolding var knap så godt, det kunne vi godt have undværet.
      Synd I ikke har fået noget særligt regn, det er så ulige fordelt rundt om i landet.
      Ja det var skønt med nye planter og også at rosen sæsonen nu er startet, det er stadig tidligt.
      Tak i lige måde.
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Kære Lisbeth.
    Tak for dejlige billeder.
    Har haft lidt feber både i går og i dag, så jeg har sovet det meste af tiden. Håber på solskin og varme.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Selv tak. Det var da ikke godt, at du har været syg, godt du ikke tog til Kolding i går, så var det nok blevet værre.
      De lover sol i pinsen, så det får du nok.
      God bedring.
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Det er gode billleder - og hvor var det sjovt at besøge Friis-haven også. Jeg fik snakket med rigtigt mange til blogtræffet og derfor ikke så meget med dig, men vi har jo også lige snakket i din egen have, som også nu ser fantastisk ud - og nu med regn! Vi har ikke vandmåler, men vi har fået en del og mange af stauderne er selvfølgelig væltet og kommet i uorden. Men selv vores have har haft godt at vand.

    Roserne kommer bare i lind strøm nu - det er jo dejligt. Min Westerland er slet ikke i blomst endnu, men står med mange knopper.

    Fik du plantet?

    Jeg købte kun 4 alunrod, og de er plantet nu.

    God aften, knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var fine billeder Rikke fik taget i Friis haven, det var rart at se den også. Det var ok, vi snakkede jo her hos mig, jeg snakkede også med andre. Der er meget, der er væltet hos mig, både roser og stauder, mange af blomsterne er regnet af de sidste rhodoer, lidt surt når jeg skal vise haven til Lisbeth på søndag. Men hun har sikker også prøvet det.
      Sjovt så forskelligt roser og clematis kommer hos os, men pyt så kan vi nyde hos den anden, indtil vores egne kommer.
      Ja er lige kommet ind fra at plante her til aften. Mangler kun to rhodoer og alle sommerblomsterne.
      Det var ikke meget, du fik købt, var det på grund af regnen.
      God afte og knus

      Slet
  13. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  14. Hej Lisbeth.Godt at du har Rikke med til at tage billeder og slæbe planter............gode billeder hun har taget fra Fru Friis have.
    Lidt surt med al den regn i Kolding............og her har vi kun fået 2 mm.........øv-øv.
    Men rigtig hyggeligt at slutte af i den skønne have inden turen gik hjem igen.Var noget træt da jeg var hjemme kl 20-30.
    Men synes da du fik købt en del med hjem til Samsø...........og tak or de små Dorthealiljer .
    Skønne rosenbilleder du viser..........min Alfred blomster helt overdådigt i år..........og dufter vidunderligt.
    Rigtig god pinse til dig og Bent knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det er en god tradition med den Koldingtur, jeg kan slet ikke undvære Rikke på turen, så jeg håber traditionen fortsætter.
      Ja det er en flad fornemmelse at komme hjem dyngvåd, og så opdage, at man ikke har fået noget vand til sin egen have. Det var godt vi kom ind til Friis haven, den var værd at se.
      Ja noget fik jeg da købt, selv tak - håber de vil brede sig hos dig.
      Tak skal du have, godt at din Alfred er godt i gang. Blomsterne sidder for højt oppe på min, så jeg kan ikke lugte den.
      Tak i lige måde Jette
      Knus

      Slet
  15. Hvor var det dejligt at i havde en god dag, trods regnen. Hvor hyggeligt at i sluttede dagen i Frøboet. Skønt med regn, her har vi kun fået 10mm, så vi vander.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det var en ok dag, men den havde været bedre, hvis det ikke havde regnet så meget. Hyggeligt at slutte af i Frøboet. Nå I har kun fået 10 mm, ja det er for lidt.

      Slet
  16. Hej Lisbeth
    Dejligt at regnen endelig fandt vej til Samsø, så din tørstende have kunne få slukket tørsten. Det var så ikke så godt at plantemarkedet druknede i regn, hverken for gæster eller sælgere, men lidt fik du da købt ;)
    Skønne billeder fra frøboet, godt Rikke fik taget lidt billeder, det er så sjovt at se de velkendte bloggerhaver med nye øjne.
    Her har vi stadig kun fået 10 mm, men de er da bedre end ingenting.
    Kan du ha en rigtig god pinse med ny støvsuget hus ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det var skønt, selvom hverken 10 eller 15 mm er nok, så er det, som du siger bedre end to mm, som de fik i Kbh. Det lykkedes til sidst at finde lidt motivation frem, så jeg kunne få noget med hjem :)
      Ja det var godt med Rikke, jeg var nu glad for, at jeg ikke havde kameraet med i det vejr.
      Jo tak for det, det holder nu ikke længe med sådan en støvsugning :)
      God pinse til dig også

      Slet