lørdag den 9. februar 2013

Røde kinder og liljer, liljer og liljer

I dag er vi nået til liljebillederne, og der er rigtig mange, så hvis I ikke kan lide liljer, så er dette indlæg ikke interessant.
Lilje Regal/kongelilje med en dejlig duft
Men først vil jeg slå et slag for en gåtur i den friske luft, selvom det er koldt og blæsende, og der kommer snebyger med fin sne, ja så er det dejligt at komme ud, det giver fornyet energi og er næsten lige så godt som en tur i haven, og det kan jo ligesom ikke rigtigt lade sig gøre for tiden. Man skal bare klæde sig på efter forholdene, og det skal man jo også, når man skal i haven.

Black Beauty
Robina
Robina
Conda d´or

Funny girl

 Forever Susan


Bon Bini

Med liljerne startede jeg i det små, købte lidt en gang imellem i Bilka eller Netto, derfor har jeg ikke navne på alle.
 Anastasia
 Big brother

Frankfurt
Men så fandt jeg plantesamling.dk, her var masser af fristelser, så de seneste år har jeg købt 5-6 liljeløg, så pludselig bliver samlingen stor.
 Gizmo
 Hotline
og Hotline udsprunget
Pink Wishes
Pink Wishes
 Choko
Eyeliner
Nu er der nok nogen, som sidder og tænker: hvad med liljebillerne. Ja dem har jeg også været plaget af de tidligere år, både af biller og af deres ulækre ekskrementer med larver i. Sidste år da vi sprøjtede roserne for svampesygdomme og lus, fik liljerne også en tur. Forleden dag lærte jeg så, at Calypso ikke er godt for bier og andre insekter. Det med gift i haven er jo desværre ikke ret godt, men det hjalp på liljebillerne. Jeg tænker lidt på, at jeg jo ikke sprøjter, mens der er blomster i liljer og roser og kun i stille vejr, hvor længe bliver giften i haven, er der nogen kloge hoveder (f.eks Karsten) der kan svare på det :) Jeg sprøjter kun liljerne den ene gang.




Triumphator
Sweet surrender
Som I kan se har jeg rigtig mange liljer, og flere er bestilt. En lilje fylder jo ikke meget, så man kan altid få plads til en til. Jeg har dem i skoven og i stenbedene og i de almindelige bede, men ikke i regnvandsbedet, det tør jeg ikke :)

Martagonliljer er blevet min sidste dille, dem skal jeg helt sikkert have flere af til efteråret.
Som I kan se, har jeg rigtig mangel liljer, jeg har ikke en gang tal på dem, og de er ikke alle vist her.
Fortsat god dag.

58 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth Tusind tak for lilje billeder, skøn optakt til på mandag hvor der står Lilje foredrag og Generalforsamling på programmet, og vi mangeler heldigvis ikke hoveder til vores kreds dejligt. Og blev glad da jeg så Ananstasia hende var du jo så flink og sende løg med til mig ..Og helt enig man kan bare ikke få for mange liljer, og jeg har faktisk navn på de fleste sådan da..Mange hilsner Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Helle
      Det var jo godt, jeg lige havde indlæg i dag så. Dejligt med lilje foredrag, det kunne jeg også tænke mig. Anastasia havde fine store løg, så den skal du nok få nogen fine blomster ud af.
      Heldigt at du har navn på de fleste, jeg har ikke fået skrevet navnet på de første, jeg købte.
      God fornøjelse på mandag, heldige jer :)
      hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Ja, Lisbeth, liljer har du også mange af. Det er helt utroligt, så mange planter/blomster, du har i din have. Men smukke er de. Jeg overvejer at sætte et par stykker i terrassebedet. Det er jo meget et smalt bed, og så kan de tage over, når pæonerne blomstrer af, og roserne holder pause. Men det bliver svært at vælge, hvilken sort det skal være :o)
    Knus Christel

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christel
      Ja det er ikke til at forstå, så meget jeg har i haven, ikke før du har set den, og så kan det endda knibe med at forstå det også for mig selv.
      Det lyder som en god idé at liljerne skal afløse pæoner og roser. Bagefter kan roserne lidt igen, det bliver godt. Ja hvilken skal du vælge, det er svært, det kan jeg godt forstå. Du kan starte med at kigge på www.plantesamling.dk
      Knus

      Slet
    2. Tak for linket. Nu bliver det rigtigt svært at vælge ;o)

      Slet
    3. Hej Christel
      Hvis du tør handle i England, så tror jeg du skal prøve det link, Karsten har sat ind i stedet.
      http://www.hwhyde.co.uk/
      Der er de billigere, jeg tror jeg vil kigge lidt der i stedet.

      Slet
    4. Hej igen.
      Ja, jeg læste Franks kommentar og har været et smut forbi linket. Det ser ud til at kunne betale sig at købe der - og hold da fast et udvalg :o)

      Slet
    5. Ja der er et stort udvalg til billigere penge, det er dejligt.

      Slet
  3. Du kan tro jeg kan li` liljer.
    Jeg har da nogle stykker, men det varer længe før jeg har så mange smukke liljer som du har.
    Jeg har nydt billederne.
    Ha´ en god lørdag aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Det er jeg glad for at høre, det skal du ikke sige, de bliver ret hurtigt flotte synes jeg.
      Godt du nød billederne.
      I lige måde.

      Slet
  4. Så mange flotte liljer du har! Akkurat som deg har jeg også mange liljer, men i de siste år har jeg blitt mer og mer glad i martagonliljene. Liljebiller er ekle, ja, og jeg har også msnge av de hver vår og sommer. Et godt råd kan jeg gi deg, og det er å drysse maurkverk rundt liljene( giftpulver mot myrer) tidlig på våren. Det pleier å ha god effekt da, og siden se etter om det er larver bak på bladene. Det beste er å få tatt de så tidlig som mulig. Det er en evig kamp mot liljebillene,og jeg vil ikke tape! ;-))

    Ha en god aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Jeg tænkte nok, at du også har mange liljer. Gad vidst om det er godt med giftpulver rundt om, jeg vil tro, at Karsten også vil sige, at det ikke dur.
      Nej jeg vil helst heller ikke tabe, men det er vist ikke nemt at vinde, ærgerligt med vores skønne liljer. I øvrigt vil sneglene med hus på også gerne ødelægge dem.

      Slet
  5. Jeg kan bestemt godt lide liljer. Har aldrig haft ret mange selv (det er det med billerne), men jeg får da helt lyst til at indkøbe liljer i store mængder når jeg ser dine billeder.

    God lørdag aften, Lisbeth :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja mon ikke vi alle kan lide liljer, de er da skønne, men det med liljebillerne kan afskrække enhver er jeg bange for, og de er ikke nemme at bekrige.
      I lige måde Nana :)

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Lige for at svare på det med giften - den optages i planten gennem rødderne, undervejs dræber den alle insekter i jorden .- når liljebillen æder af den så dør de, det er det eneste positive - og det bliver værre: Når bierne kommer og henter honning og pollen får de også gift med sig, som de tager hjem og fodrer bla larver og dronningen med - Der er ikke noget at sige til at bi-bestanden i danmark er for kraftigt nedadgående.
    Skriver om lidt igen om dit indslag Lisbeth - men ville lige svare på det med giften først:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Hvor er det ærgerligt, at det virker sådan, så det ikke kun går ud over billerne. Er der slet ingen råd ligesom mod rådyrene? Har du set Marits forslag med myregift rundt om, det er da vist heller ikke en god idé.
      Tak fordi du var hurtig til at svare på det :)

      Slet
    2. Jeg mener man i Norge og Sverige har forbudt de meget kraftige midler vi har i Danmark -
      Maurkverk (=myrekværker) indeholder Permetrin som nedbrydes af vand i løbet af 12-24 timer, så det er klart at foretrække, men selvfølgelig kun hvis liljerne ikke blomstrer.
      Selv bruger jeg håndkraft - og er blevet god til at finde æggene - jeg havde faktisk ikke en eneste larve sidste år! Jeg har lavet et nedslag om det:
      http://g2karsten.blogspot.dk/2012/05/en-orange-streg-til-levern-og-nyt-grs.html
      Hvor jeg anbefaler folk, der ikke kan overkomme at tjekke liljerne, at dyrke noget andet;-)

      Slet
    3. Det lyder i hvert fald ikke som nogen god idé med de kraftige midler, men du vil sige, at myrekværker godt kan bruges uden at ødelægge noget. Jeg har myremidler, der det bare sådan nogen, eller er det nogen bestemte?
      Jeg har også brugt håndkraft, men man ser jo ikke dem alle, du kan jo godt se med alle de liljer, jeg har anskaffet mig, så er det heldagsarbejde at gå rundt og finde liljebiller, men det har jeg jo så selv været udenom, så du mener bare, jeg skal rykke dem alle op :) ser jeg i det indlæg, du henviser til. Men du har jo ret, hvis vi ikke kan overkomme at tjekke dem, så må vi dyrke noget andet.
      Jeg har set efter gode råd på google, kaffegrums og hvidløgsfed i jorden omkring. De hvidløg er gode til mange ting :)

      Slet
    4. Ja Lisbeth - jeg har ikke prøvet metoden med kaffegrums - men jeg har liljer sammen med hvidløg et sted og det holder ikke nogle biller tilbage. Måske man skal mase hvidløgene så saften kommer ud i jorden? - Du kan da prøve til sommer, begge metoder?
      Jeg kan ikke li at sige at man kan bruge gift, men det er klart at myrekværker er korttidsvirkende, og kan bruges når liljerne ikke blomstrer, så det er da bedre end de danske.
      Iøvrigt - en god ting ved dette omskiftelige vintervejr. masser af biller går til. De overlever ikke gentagne frost og tø perioder når det er så vådt - Så lidt godt er der med vores have vandland sumpe:-)

      Slet
    5. Jeg prøver nok begge metoder og maser selvfølgelig også dem jeg ser. Hvor får man fat på det myregift, fås det i Dk? Ved du det.
      Vi må håbe, at mange af billerne dør i vores have vandland og sumpe :)sneglene kan de tage med samme vej.

      Slet
    6. Ja Lisbeth - snegleæggene må godt gå til samtidig det har du ret i - - Jeg aner ikke hvor man kan købe det der gift - sikkert i et byggemarked?

      Slet
    7. Hej Jeg fik et råd engang, faktisk til et lilje foredrag om at han ( Uwe ? fra Sønderjylland) bare gødede sine Liljer rigtig godt så var hans påstand at der kom meget begrænset lilje biller og jeg har siden fulgt dette råd dog kompineret med lidt Calypso, læs en gang pr sæson. Og syntes faktisk ikke jeg har flere biller end de kan tages ved håndkraft.Men Peter Møller som afholder foredraget i dag har et andet middel vil da lige tjekke om det også er skadelig for insekter, får jeg køber.

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Du har vel nok mange liljer - de ser da smukke ud, jeg faldt lige over farvesammensætningen på Forever Susan - den er skøn.
    Har skam været ude i snevejret - dejligt.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja jeg har rigtig mange liljer, det er lidt vildt. Forever Susan er meget speciel, jeg har ikke så mange i den farve, men den er da flot.
      Godt at høre, at du har været ude, selvom det er koldt, er det sundt med den friske luft, siger os med hundene :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Nå hej igen ;-)
    Ikke et ord om gift her, for ja, sikke nogen dejlige liljer, de ser ud til at trives rigtig godt - det kan være lidt svært at navngive dem men lad mig da prøve med dem du ikke har navn til:
    nr 1 og 5 (er vel den samme?) - Conca D'Or
    nr 2 - klart en Black beauty hybrid - måske den ægte?
    nr 3 og 4 - nok Robina
    nr 6 - kunne godt være en hybrid fra Lilium auratum - ligner "Garden Party"
    nr 7 - er en asiatisk med kraftig tango markering - kan hedde hvad som helst
    nr 8 - Kan godt være en botanisk art - måske jan kender den?

    Lisbeth - jeg lister lige ind med at nævne en super leverandør: Richart Hyde i england - europas nok mest tjekkede og en af de prisbilligste.
    Plantesamling får de fleste af deres liljer fra netop Hyde, og han ser da vist ud til at tjene endda temmelig godt på det;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hov, glemte lige et link til Hyde:
      http://www.hwhyde.co.uk/
      Det kan godt anbefales;-)

      Slet
    2. Tak fordi du prøver at navngive dem uden navn. Jeg tror ikke nr. 1 og 5 er den samme, det er i hvert fald forskellige steder i haven, den står. Jeg tror nu nok, jeg et eller andet sted har et navn på nr. 5, den er fra plantesamlingen.
      Jeg har forstået, at det er billigere at handle hos Hyde har kigge forbi før, så næste gang (hvis der bliver en næste på grund af billerne) så bliver det nok der. Jeg er lidt forsigtig med at handle i udlandet, men prøvede to gange sidste år, det gik godt :)
      Tak for linket og for forsøget på at sætte navne på :)

      Slet
    3. Så kom der navn på nr. 7, jeg fandt den hos Hyde, den hedder Funny Girl :)

      Slet
  9. Kære Lisbeth.
    De er da forrygende smukke og ser så kraftige og sunde ud. Kan godt forstå at du udvider bestanden lidt hver år :-)
    K.H. Anette fra Fru Pedersens have

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anette
      Tak skal du have, ja vi må håbe, jeg kan blive ved med at holde dem sunde, jeg skal jage liljebiller hele foråret lader det til :) man kan godt blive grebet af de smukke blomster.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  10. God aften Lisbeth! Skønne billeder! Jeg holder også rigtig meget af Liljer, men må indrømme at jeg blev noget træt af liljebillerne, så jeg ved ikke med sikkerhed om jeg igen vil have dem i stor stil. Martagonliljer har jeg dog, dem kan jeg ikke undvære, og jeg prøver at skabe de betingelser der skal til for at de forvilder sig, det syntes jeg er ubetaleligt smukt :)
    Fortsat rigtig god weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Alice
      Tak skal du have, ja det er en kamp med de liljebiller, så de kan godt få os til at miste modet. Martagonliljer er helt fantastiske, dem har jeg ikke sprøjtet, der kom ingen biller. Jeg håber også, der kommer flere af dem i år, jeg skal helt sikkert have flere af dem, og vil så benytte linket som Karsten har sat ind til mig, der er de billigere i hvert fald nogen af dem.
      I lige måde.

      Slet
    2. Hej Lisbeth måske man skulle gå flere sammen om og købe derfra ? Har også et sted men der skal man bestille en del af hver slags, men vil da ligge kigge forbi Hyde.. fedt med gode links. Jeg skal nemlig også have flere Matagonliljer og og og .. :O)

      Slet
  11. Sikke nogle vidunderlige billeder af en gruppe jeg ikke kender ret meget til - forsøge mig i år med nogle der blev knald-orange, hvor det ikke var hensigten. Hm, måske det idag er mig der skal få lyst til at samle til have...? Dine fotos frister i hvert fald grundigt:0)

    Kh Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katinka
      Jeg ved ikke hvor godt det er, at jeg frister dig, for der er jo de der modbydelige liljebiller, men måske kan du lokke drengene til at samle dem i syltetøjsglas :)
      Det er træls at få en helt forkert farve, når det ikke er det, man har bestilt.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth! Sikke en duft der må være i din have, hvis de alle blomstrer på samme tid! Købte 3 hvide lilje løg sidste år, som blev utrolig store og flotte, spændt på hvordan de kommer i år :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej
      Ja og så er der alle roserne, så jo der er en skøn duft :) Dine hvide liljer skal nok komme igen i år, sådan nogen er ret stabile :)

      Slet
  13. hej Lisbeth ,,, jeg kan rigtig godt lide liljer, så jeg har nydt hvert foto du har sat ind ,,,,, den ene er smukkere end den anden ......

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jonna
      Godt du har nydt mine billeder :)

      Slet
  14. Hej Lisbeth.

    Sikke mange SMUKKE liljer du har.
    Jeg elsker liljer.
    I min gamle landbohave, havde jeg en del, men i min "nye" have er samlingen ikke blevet så stor endnu.
    Du har rigtig mange også ret specielle liljer. Det er utroligt så stor variation man kan finde i den planteslægt.
    Liljer er noget jeg meget nødigt ville undvære, både i haven, og hvis jeg her uden for sæsonen køber en buketter til stuens vaser.

    Jeg glæder mig lige som Helle til på mandag, hvor jeg håber på jeg kan holde ud at sidde og høre hele foredraget. Det bliver utroligt dejligt at komme lidt udenfor husets 4 vægge, uden det er pga. en tur på sygehuset. Jeg håber foredragsholderen har nogle spændende og smukke liljeløg med sig til salg.
    Hvis jeg kan holde til at sidde så længe som jeg håber, vil jeg lave et af mine referat-indlæg bagefter:-) Så kan du også få lidt ud af det, selvom du sidder helt ovre på Samsø.
    Knus Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene
      Jeg håbede, at du ville kigge forbi mit liljeindlæg, for det kan jeg forstå er aktuelt nu. Som du kan se, er jeg meget glad for liljer, men jeg er lidt bekymret for de sk--- liljebiller, det var så nemt sidste år, da jeg sprøjtede med calypso, men det kan jeg forstå ikke er nogen god idé. Mon det er den samme foredragsholder, som Tim var til?
      Dejligt hvis du kan klare at slippe lidt ud af huset, og jeg vil glæde mig til referatet bagefter.
      Vi håber de har lidt løg med, så du kan købe nogen med, men det har de nu nok.
      Knus Lisbeth

      Slet
  15. Godaften Lisbeth.Ja! så fik jeg lige tid til at blogge lidt.Utroligt mange smukke liljer du har.De findes da i rigtig mange flotte farver.
    Jeg købte to hvide liljer sidste sommer,og der kom ingen biller.De hedder Muskadet.Har også to smukke Turbanliljer.
    Glæder mig til at se alle dine liljer når vi kommer på besøg,for da må de da blomstre.God aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Ja det kan knibe med tiden til at blogge, når man har gæster.
      Der findes rigtig flotte liljer, heldigt at du ikke har set liljebiller. Turbanliljer og hvide liljer, ja men det er jo dejligt.
      Ja nogen af dem må blomstre, når I kommer, men mange er lidt senere i juli.
      Knus Lisbeth

      Slet
  16. Liljer er godt nok flotte, og det er fantastisk som de dufter. Jeg har kun nogle få stykker, som står i krukker, der har jeg ikke haft billerne, men måske gider de ikke komme når der kun er et par stykker:-)
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja liljer er skønne og velduftende, det kan godt være billerne ikke gider kommer, når du ikke har så mange, men glæd dig over at du er fri for dem, de er fæle.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  17. Dejlige billeder af liljer, man kan næsten dufte dem.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
  18. Ja der er mange skønne liljer, og det er så dem, man skal være efter og se efter de røde biller! Det er da irriterende, at de ikke kan være i fred for dem. Som du ved, er det ikke meget jeg ved om liljer.
    Så jeg nyder dem på afstand.....altså i andres haver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja det er i de almindelige liljer, man skal se efter de røde biller. Der er farer alle vegne, er det ikke snegle, så er det biller eller rådyr, sådan er naturen.
      Du er velkommen til at nyde hos mig :)

      Slet
  19. Hej Lisbeth. Sikke da en skøn skøn kavalkade af liljer. Ah, jeg kan næsten mærke duften :-)
    Jeg fik slet ikke nydt de nye jeg også købte sidste år, så de bliver de nye for mig i år. Jeg køber ingen nye, tror jeg :-)
    Og den dejlige Anastasia. Det var den du også sendte til mig ikke? Den glæder jeg mig til. Jeg har også stadig småløg stående til dig af min orange lilje.
    Jeg havde en sjov oplevelse i sidste uge. Jeg havde en potte hvor der stod, 'Liljeløg lyserødt bed'. Jeg havde fået det gravet op ved en fejltagelse. Jeg synes godt nok at det var underligt at det pludselig satte blomsterknopper nede i drivhuset nu. Og så var det en hyacinth :-) Lyserød godt nok.
    Jeg nød også dit indlæg om dagliljer. Hvor skal de også nydes i år, for de 'smuttede' også bare forbi sidste sommer.
    Knus Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Godt du fik set mine liljer og dagliljer, så kan du glæde dig endnu mere til at se dine i år. Åh det bliver ren nydelse for dig i år at komme ud og se det hele komme op, du har jo ikke set det rigtigt i to år, skøn sommer du får. Det krydser vi fingre for.
      Det er rigtig, at det var Anastasia, jeg sendte til dig. Det lyder godt, at du har småløg af den orange til mig, håber at vi ses irl. i år :)
      Det var da en sjov historie om en lilje, der blev til en hyacint :) Sådan kan det gå.
      Knus Lisbeth

      Slet
  20. Hej Lisbeth,
    Hvor er det bare nogle skønne billeder.
    Hver og en drømmende dejlig. Jeg kan godt forstå det er blevet til mange.
    Godt du har masser af plads i din have:)
    Martagonliljer er mit ønske til efteråret 2013- turde ikke købe nogen her i januar.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Godt at høre fra dig igen og at du nød mine billeder. Ja jeg har heldigvis meget plads i min have.
      Kunne du købe Martagonliljer i januar, det kan jeg næppe tro, i hvert fald godt du ikke gjorde det. De skal plantes om efteråret, så skal vi have bestilt nogen til den tid.

      Slet
  21. Ih hvor er det flotte lijer du viser. Jeg samler også selv på dem.
    Lilje nr 2 efter forever Susan (hvid med Lyserød i midten) hedder helt sikkert Bonbini

    fortsat god søndag
    Bente

    SvarSlet
  22. Hej Bente
    Tak skal du have. Du har helt ret, den hedder Bonbini, det havde jeg glemt, tak for hjælpen, det vil jeg straks skrive på. Rart at høre fra en anden liljesamler, men ellers har jeg vist ikke set dig før her hos mig, eller har jeg? Der er flere, som hedder Bente af bloggerne :)
    I lige måde.
    Lisbeth

    SvarSlet
  23. Flotte fotos af alle de skønne liljer,du har mange gode sorter kan jeg se og de gror da vist rigtig fint hos dig!
    MHT billerne ,har jeg brugt det gode gamle råd med opvaskemiddel,sprit blandet i vand ,det slår dem ikke ihjel men kan holde dem fra planten, og specielt godt til at fjerne larver med-dem der gror på undersiden af bladene-!
    Kan godt forstå du vil ha flere martagon, de er mere robuste når de først er etableret.
    Jeg vil som Karsten nævnte helt sikkert anbefale Hyde i england til indkøb, hvorfor betale 3 gange mere for det samme løg i DK?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan
      Godt du nåede at se mit liljeindlæg også, ja de gror helt fint hos mig. Tak for rådet mod liljebiller, det lyder godt, hvis det kan holde dem væk fra planterne. Sprayer du det bare på?
      Jeg skal helt sikkert have flere martagon, de er så smukke og gode i skoven. Men det bliver hos Hyde, så kan jeg få råd til flere :) for I har jo helt ret, hvis jeg kan få dem billiger i England, så er det bedre at købe der i stedet for at give 3 gange mere for dem i Dk.

      Slet
    2. Jeg kan kun tale godt for Hyde,du kan med sindsro bestille der, de yder en fin service og jeg har aldrig modtaget dårlige løg derfra.
      Ja det skal bare sprayes på, søben får det tiol at hænge lidt længere på bladene,du skal bruge en tskfuld sprit i 1 ltr vand,og det samme med opv.middel.

      Slet
    3. Hej Jan
      Ja men så vil jeg handle der næste gang, jeg skal helt sikkert have Martagon liljer der, du har lovet at sige til, når der skal bestilles :)
      Tak for opskriften den er noteret.

      Slet